W rejonie bielskiego dworca kolejowego ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Spółka Swietelsky Rail Polska należąca do austriackiego konsorcjum, została wybrana wykonawcą przebudowy infrastruktury kolejowej, niezbędnej do powstania zintegrowanego węzła przesiadkowego. Wartość kontraktu to blisko 58 milionów złotych.
Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej, jak i za realizację robót. Swietelsky Rail Polska z Krakowa złożyła najtańszą ofertę – 57 813 661,91 zł brutto, przy czym zamawiający – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej – pierwotnie oszacował koszt inwestycji na 59,94 mln zł, dysponując kwotą 55,9 mln zł.
To kolejny krok w stronę gruntownej przemiany obszaru kolejowego, który po latach zaniedbań zyska nowoczesny układ torowy, zaplecze techniczne i lepsze połączenie z przyszłym węzłem komunikacyjnym miasta.
Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastruktury kolejowej, która dziś koliduje z planowanym układem komunikacyjnym nowego węzła. W zakres prac wchodzą m.in.:
Prace obejmują również instalacje teletechniczne i sieci trakcyjne, a także przebudowę elementów infrastruktury kolejowej, które będą współdziałały z planowanym Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym.
Zgodnie z założeniami przetargu, Swietelsky Rail Polska ma 7 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej, a następnie ok. 18 miesięcy na realizację robót budowlanych. Jeśli nie wystąpią opóźnienia administracyjne, inwestycja powinna zostać ukończona w połowie 2027 roku.
W pierwszym etapie przewidziano przygotowanie szczegółowego projektu, uzyskanie pozwoleń budowlanych oraz rozbiórki obiektów kolidujących z przyszłym układem. Kolejnym krokiem będzie przeniesienie torów, budowa nowego zaplecza technicznego i modernizacja pozostałych budynków.
Przebudowa infrastruktury kolejowej to kluczowy element planowanego Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego, który ma całkowicie odmienić komunikacyjne serce miasta. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:
[ZT]20702[/ZT]
Swietelsky Rail Polska, należąca do austriackiego koncernu Swietelsky AG, ma na koncie liczne realizacje dla PKP PLK, m.in. modernizacje linii kolejowych w Małopolsce i na Śląsku. To doświadczenie ma zagwarantować sprawne przeprowadzenie prac w newralgicznym punkcie miasta – bez długotrwałego paraliżu komunikacyjnego.
Jak zmieniają się ulice Bielska-Białej w 2025 roku? Sprawdź remonty, przebudowy skrzyżowań i nowe inwestycje drogowe. Aktualizacje i harmonogramy.
2025-10-07
Utrudnienia drogowe na ul. Xawerego Dunikowskiego od 8 października
2025-10-01
Z Bielska-Białej do Krakowa w 75 minut. Punktualnie o 7.33 z peronu 1a odjechał IC BŁATNIA
2025-09-30
Remonty ulic i chodników w Bielsku-Białej. Sprawdź, gdzie będą utrudnienia
2025-08-27
Bielsko-Biała zbuduje nowoczesne centrum przesiadkowe za 366 milionów złotych
2025-08-19
Bielsko-Biała: zakończono modernizację ul. Brodzińskiego. Inwestycja kosztowała blisko 6 mln zł
2025-06-20
Drogi i komunikacja w Bielsku-Białej – Inwestycje 2025
2024-07-09
Aqua wkroczyła na ulicę Piastowską. Jednostronny ruch na odcinku Warszawska - Słowackiego
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Nadprogramowa sesja Rady Miejskiej
Kiedy i gdzie będzie można zapoznać się z listą radnych którzy głosowali za?
Bielszczanin
08:27, 2025-10-09
Mateusz Dubiel kończy udział w Konkursie Chopinowskim
Skandal
Andrzej
14:07, 2025-10-08
Nagroda za rewitalizację pawilonu lodowego
Ten koserwator to chyba niedowidzacy ze pozwolil zachowac te szkaradne szkalne nadbudowy
mieszkaniec
12:47, 2025-10-06
Rusza głosowanie na projekty BO2026
Niestety nie jest prawdą, że głosować mogą wszyscy mieszkańcy Bielska-Białej. Głosować mogą wyłącznie mieszkańcy osiedli, których projekt dotyczy. Dla przykładu: dla Dolnego Przedmieścia nie ma zaakceptowanych projektów więc mieszkańcy tego okręgu nie mogą głosować. To bardzo wykluczająca polityka, przecież wszyscy mieszkamy w tym samym mieście.
rozczarowana
14:11, 2025-10-04