Zamknij

Dodaj komentarz

Swietelsky Rail przebuduje infrastrukturę kolejową w Bielsku-Białej

Bielskirynek.pl: MZD 10:13, 14.10.2025 Aktualizacja: 22:34, 15.10.2025
Skomentuj Dworzec w Bielsku-Białej Dworzec w Bielsku-Białej

W rejonie bielskiego dworca kolejowego ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Spółka Swietelsky Rail Polska należąca do austriackiego konsorcjum, została wybrana wykonawcą przebudowy infrastruktury kolejowej, niezbędnej do powstania zintegrowanego węzła przesiadkowego. Wartość kontraktu to blisko 58 milionów złotych.

Nowy rozdział w historii bielskiego dworca

Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca odpowiada zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej, jak i za realizację robót. Swietelsky Rail Polska z Krakowa złożyła najtańszą ofertę – 57 813 661,91 zł brutto, przy czym zamawiający – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej – pierwotnie oszacował koszt inwestycji na 59,94 mln zł, dysponując kwotą 55,9 mln zł.

To kolejny krok w stronę gruntownej przemiany obszaru kolejowego, który po latach zaniedbań zyska nowoczesny układ torowy, zaplecze techniczne i lepsze połączenie z przyszłym węzłem komunikacyjnym miasta.

Co powstanie w ramach inwestycji

Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastruktury kolejowej, która dziś koliduje z planowanym układem komunikacyjnym nowego węzła. W zakres prac wchodzą m.in.:

  • wyburzenie ponad 30 obiektów technicznych – w tym nieczynnych budynków warsztatowych, wag, wieży ciśnień, obrotnicy oraz dawnej nastawni,
  • rozbiórka torów, placów ładunkowych i dróg dojazdowych, które zostaną odtworzone w nowej lokalizacji,
  • budowa nowego budynku administracyjnego sekcji eksploatacji,
  • montaż masztu systemu GSM-R, zapewniającego nowoczesną łączność kolejową,
  • modernizacja hali wagonowej, warsztatowej i budynku diagnostyki,
  • budowa nowych dróg wewnętrznych, placów technicznych i torów postojowych.

Prace obejmują również instalacje teletechniczne i sieci trakcyjne, a także przebudowę elementów infrastruktury kolejowej, które będą współdziałały z planowanym Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym.

Harmonogram – najpierw projekt, potem budowa

Zgodnie z założeniami przetargu, Swietelsky Rail Polska ma 7 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej, a następnie ok. 18 miesięcy na realizację robót budowlanych. Jeśli nie wystąpią opóźnienia administracyjne, inwestycja powinna zostać ukończona w połowie 2027 roku.

W pierwszym etapie przewidziano przygotowanie szczegółowego projektu, uzyskanie pozwoleń budowlanych oraz rozbiórki obiektów kolidujących z przyszłym układem. Kolejnym krokiem będzie przeniesienie torów, budowa nowego zaplecza technicznego i modernizacja pozostałych budynków.

Krok w stronę Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego

Przebudowa infrastruktury kolejowej to kluczowy element planowanego Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego, który ma całkowicie odmienić komunikacyjne serce miasta. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj:

[ZT]20702[/ZT]

Swietelsky Rail Polska, należąca do austriackiego koncernu Swietelsky AG, ma na koncie liczne realizacje dla PKP PLK, m.in. modernizacje linii kolejowych w Małopolsce i na Śląsku. To doświadczenie ma zagwarantować sprawne przeprowadzenie prac w newralgicznym punkcie miasta – bez długotrwałego paraliżu komunikacyjnego.

(Bielskirynek.pl: MZD)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

Czytaj także: Inwestycje drogowe, komunikacyjne, ronda, skrzyżowania, mosty, przebudowy

Jak zmieniają się ulice Bielska-Białej w 2025 roku? Sprawdź remonty, przebudowy skrzyżowań i nowe inwestycje drogowe. Aktualizacje i harmonogramy.

Przejdź do wątku

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%