Zamknij

Bielsko-Biała walczy z nieodpowiedzialną sprzedażą alkoholu osobom niepełnoletnim

07:00, 21.11.2024 Aktualizacja: 15:38, 21.11.2024
Skomentuj Bielsko-Bialska Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu Bielsko-Bialska Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu

20 listopada, w sali sesyjnej bielskiego Ratusza odbyła się konferencja, będąca częścią kampanii społecznej na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Koordynatorem projektu, który trwa już od 2021 r. jest Bogusław Prajsner, przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia RoPSAN, Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim.

20 listopada 2024 roku sala sesyjna bielskiego Ratusza stała się miejscem wydarzenia, które może zmienić podejście do sprzedaży alkoholu, e-papierosów i energetyków osobom nieletnim.

Konferencja, zorganizowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie RoPSAN (Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim) pod przewodnictwem Bogusława Praisnera, zgromadziła przedstawicieli władz miasta i naczelników Wydziałów UM, służb mundurowych oraz właścicieli i managerów placówek handlowych.

Wspólnie zastanawiano się, jak skutecznie przeciwdziałać sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz nietrzeźwym klientom. Kulminacyjnym punktem wydarzenia było zawiązanie Bielsko-Bialskiej Koalicji na Rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu – inicjatywy, która ma na celu zmniejszenie skali problemu, promowanie odpowiedzialnych praktyk i ochronę młodzieży przed zgubnymi skutkami dostępu do używek.

Problem ogólnopolski, lokalne rozwiązania

Podczas spotkania podkreślono, że sprzedaż alkoholu osobom nietrzeźwym czy niepełnoletnim jest poważnym zagrożeniem społecznym. Wpływa na bezpieczeństwo publiczne, zdrowie mieszkańców, a w konsekwencji – na jakość życia w mieście. Mimo obowiązujących przepisów, badania przeprowadzone na zlecenie władz miasta wskazują, że w wielu sklepach nie przestrzega się zasad odpowiedzialnej sprzedaży.

Audyty przeprowadzone w kilkudziesięciu placówkach handlowych (jesienią br.) i stacjach benzynowych wykazały, że niemal 80% sklepów nie widziało problemu w sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym. Zjawisko to nie tylko podważa zaufanie do lokalnego biznesu, ale także prowadzi do szeregu negatywnych skutków społecznych. 

Zainteresował cię temat? Zobacz jak przebiegał audyt na "pijanego kierowcę".

[ZT]15620[/ZT]

Problem ten dotyczy całego kraju, jednak w Bielsku-Białej postanowiono podjąć zdecydowane działania. Dzięki współpracy różnych środowisk – władz miasta, organizacji społecznych, służb mundurowych i właścicieli sklepów – powstała inicjatywa, która może stać się impulsem dla innych aglomeracji.

Międzypokoleniowa Koalicja

Pierwsza część spotkania zakończyła się podpisaniem dokumentu inicjującego działalność Bielsko-Bialskiej Koalicji na Rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu. W imieniu władz miasta podpis złożył prezydent Jarosław Klimaszewski. Dokument sygnowali także przewodniczący Stowarzyszenia RoPSAN Bogusław Prajsner, przewodnicząca Rady Seniorów Elżbieta Rosińska oraz przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Wiktor Mięksiak. Do podpisu dołączyli przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej oraz właściciele lokalnych placówek handlowych. Utworzona Koalicja nie tylko łączy różne środowiska, ale także pokazuje, że odpowiedzialność społeczna jest wspólnym zadaniem wszystkich pokoleń – od seniorów, po młodzież.

Autorzy inicjatywy zaznaczyli, że Koalicja pozostaje otwarta na nowe podmioty. Mogą do niej przystąpić zarówno mniejsze sklepy, jak i duże sieci handlowe, którym zależy na budowaniu pozytywnego wizerunku i odpowiedzialnym podejściu do sprzedaży alkoholu.

Docenienie dobrych praktyk

Podczas spotkania w Ratuszu wyróżniono właścicieli sklepów i sieci handlowych, które już teraz wdrażają odpowiedzialne praktyki sprzedaży. Uhonorowano ich dyplomami i podziękowaniami, stawiając za wzór dla innych przedsiębiorców. Takie działania mają na celu pokazanie, że przestrzeganie prawa i zasad etyki biznesowej przynosi korzyści zarówno lokalnej społeczności, jak i samym właścicielom firm.

Sklepy i markety, w których kasjerzy zachowali się odpowiedzialnie i z własnej inicjatywy odmówili sprzedaży alkoholu „młodym audytorom”:

  • Supermarket „Biedronka” – ul. Kamienicka 2
  • Supermarket „Biedronka” – ul. Mostowa 5
  • Supermarket „Biedronka” – ul. Grabowa 1
  • Supermarket „LIDL” – ul. Górskiego 1
  • Supermarket „NETTO” – ul. Grunwaldzka 24
  • Supermarket „GRON” - ul. Michałowicza 69
  • PSS Społem – ul. Michałowicza 69
  • Supermarket „Lewiatan” – ul. Żywiecka 95
  • Sklep spożywczy abc „MAGNUM” – ul. Kazimierza Wielkiego 25
  • Sklep spożywczy „LEWIATAN” – ul. Goleszowska 14
  • Sklep PSS „Społem” „HULANKA” – ul. Cieszyńska 151
  • Sklep spożywczy „DZIUNIA” – ul. Karpacka 183
  • Sklep spożywczo-monopolowy „odido” – ul. Sikorskiego 12
  • Sklep spożywczo-monopolowy „odido” – ul. Cieszyńska 38
  • Delikatesy "Parkowa" - ul. Sixta 25

Sklepy, markety i stacje paliw, w których kasjerzy od razu odmówili sprzedaży alkoholu audytorowi „pijanemu kierowcy” (bez interwencji drugiego z audytorów):  

  • Stacja paliw Orlen – ul. Żywiecka 68  
  • Stacja paliw MOL – ul. Żywiecka 63  
  • Supermarket NETTO – ul. Grunwaldzka 26  
  • Supermarket LIDL – ul. Żywiecka 5  
  • Supermarket „ROLL” – ul. Doliny Miętusiej 10  
  • Supermarket „Biedronka” – ul. Żywiecka 4  
  • Supermarket „Biedronka” – ul. Kamienicka 115  
  • „SUPERSAM” PSS Społem – ul. Cieszyńska 11  
  • „JURAND” PSS Społem – ul. Trzech Diamentów 6  
  •  Supermarket „Lewiatan” – ul. Daszyńskiego 31  
  •  Sklep „Żabka” – ul. Daszyńskiego 25  
  •  Sklep „Żabka” – ul. Daszyńskiego 56  
  •  Sklep „Żabka” – ul. Michałowicza 69  
  •  Sklep „Żabka” – Pl. Wojska Polskiego 49  
  •  Sklep „Żabka” – Pl. Wojska Polskiego 10/2  
  •  Market alkoholowy „DUŻY BEN” – ul. Stojałowskiego 50/2  

Edukacja jako fundament zmiany

W przemówieniach podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że kluczem do sukcesu jest edukacja. Bogusław Prajsner zaznaczył, że brak reakcji społeczeństwa na sprzedaż alkoholu nieletnim czy nietrzeźwym jest problemem, który należy zmienić. – Nie możemy być obojętni wobec tego zjawiska. Musimy uświadamiać sprzedawców, szkolić ich i wyznaczać jasne zasady postępowania – mówił. Edukacja ma objąć nie tylko pracowników handlu, ale również mieszkańców, którzy powinni reagować na przypadki łamania prawa i wspierać odpowiedzialne działania w swoim otoczeniu.

Głos służb mundurowych

W części Konferencji przeznaczonej na debatę, głos zabrali przedstawiciele służb mundurowych: Komendy Miejskiej Policji - oddziału prewencji i bielskiej drogówki oraz Straży Miejskiej. Funkcjonariusze przybliżyli uczestnikom skalę problemu związanego z alkoholem, w tym nietrzeźwymi kierowcami i młodzieżą spożywającą alkohol w miejscach publicznych. Zastępca Komendanta, mł. insp. Jacek Śliwka, przedstawił dane dotyczące zatrzymań pijanych kierowców oraz osób spożywających alkohol w miejscach niedozwolonych. Najmłodszy wylegitymowany uczestnik libacji pod chmurką miał zaledwie 13 lat. Śliwka pochwalił też obywatelską czujność mieszkańców, dzięki której udało się wyeliminować wielu nietrzeźwych kierowców z ruchu drogowego. Naczelnik Wydziału Prewencji Marcin Bębenek zwrócił uwagę na kluczową rolę edukacji dzieci i młodzieży, która pomaga zapobiegać problemom związanym z alkoholem i innymi używkami. Podkreślił, że działania profilaktyczne są niezbędnym elementem walki z tym zjawiskiem.

Efekty dotychczasowych działań

Ogólnopolskie Stowarzyszenie RoPSAN działa na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu od 2021 roku i już teraz może pochwalić się sukcesami. Współpraca z samorządami oraz sieciami handlowymi w różnych regionach kraju, doprowadziła do zauważalnej poprawy statystyk, jednak – jak podkreśla Praisner – wciąż pozostaje wiele do zrobienia.

Co dalej?  

Zawiązanie Bielskiej Koalicji na Rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu to dopiero pierwszy krok w szeroko zakrojonych działaniach, które mają na celu zmniejszenie skali problemu. W planach są kolejne spotkania, kampanie edukacyjne oraz bezpośredni kontakt z placówkami handlowymi. 

W ramach dalszych działań przewidziano między innymi wysyłanie listów interwencyjnych do placówek, które nie przeszły pozytywnie jesiennego audytu. Jak zapowiedział Bogusław Prajsner, podobny apel do sprzedawców i właścicieli będą mogły także wystosować szkoły oraz rodzice, których Koalicja chce aktywnie zaangażować w kampanię. – Listy będą kierowane zarówno do central handlowych, jak i wręczane bezpośrednio w sklepach przez seniorów, przedstawicieli straży miejskiej czy członków naszej Koalicji – podkreśla Prajsner.  

Ambitnym celem jest także zainteresowanie kampanią młodzieży, zwłaszcza uczniowskie samorządy. Organizatorzy planują wykorzystać nowoczesne technologie i media społecznościowe, organizując wirtualne debaty, akcje w sieci i wydarzenia angażujące młodych ludzi. – Chcemy, aby młodzież stała się ambasadorem naszej inicjatywy i aktywnie promowała ideę odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu – zaznaczył Prajsner.  

Zainteresował cię temat? Zobacz wyniki audytu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim

[ZT]15619[/ZT]

 

(A.R)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

KnurKnur

0 0

W Bielsku ma nie być alkoholu, papierosów, narkotyków, NICZEGO!

15:58, 26.01.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BielszczankaBielszczanka

0 0

Z pewnością nie dla małolatów :)

22:53, 26.01.2025

0%