We wrześniu miłośnicy dwóch kółek będą mogli skorzystać z bezpiecznej trasy rowerowej wiodącej od bielskiego Ratusza przez ulice Ratuszową, 11 Listopada, Cechową, Wałową, Podwale i Jana Kilińskiego aż do Michała Grażyńskiego. Na trasie zamontowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome. W jej ciągu zostaną zastosowane nowe rozwiązania, takie jak kontraruch, kontrapas, a na nawierzchni ulic pojawią się piktogramy w kształcie roweru pokazujące kierunek jazdy.
Będzie to pierwsze oznakowanie tego typu w mieście Bielsko-Biała. W ten sposób miasto realizuje kolejny etap zapowiadanych zmian mających ułatwić bezpieczny przejazd rowerem przez centrum miasta na osi północ-południe. MZD przedłuża w ten sposób istniejącą trasę rowerową biegnącą wzdłuż rzeki Białej, której zakończenie znajduje się dziś na wysokości „krzywego mostku” obok bielskiego ratusza.
- Dalej rowerzyści dwoma stronami placu Ratuszowego po śladach wyznaczonych przez znaki P27 (znak poziomy – piktogram roweru z kierunkiem jazdy) przejadą oznakowanym przejazdem w ul. Ratuszową. Stamtąd dalej ulicami 11 Listopada i Cechową ruch rowerowy będzie się odbywał zgodnie z istniejącą organizacją ruchu, jednak przy zastosowaniu kontraruchu (organizacja ruchu drogowego dająca możliwość poruszania się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu).
- W rejonie ronda turbinowego na ul. Wałowej, przy pomocy oznakowania pionowego i poziomego, zaprojektowano odcinki drogi dla rowerów oraz w poprzek dróg dochodzących do ronda – przejazdy dla rowerzystów.
- Na chodniku przylegającym do ronda zostanie oznaczona droga dla pieszych i rowerów. Po bezpiecznym pokonaniu ronda rowerzyści zostaną skierowani w ul. Podwale.
- Tu, na odcinku od ul. Okrzei do ul. J. Kilińskiego po stronie wschodniej jezdni zaprojektowano kontrapas.
- Drugi kierunek będzie się odbywał zgodnie z ruchem ogólnym. Aby uzyskać potrzebną szerokość jezdni, MZD na ul. J. Kilińskiego zmieni sposób parkowania pojazdów ze skośnego na równoległy.
- Zmniejszenie ilości miejsc do parkowania w tym miejscu zrekompensuje zaś dodatkowy parking (z parkowaniem równoległym) wzdłuż ul. Podwale.
- Na skrzyżowaniu ulic: Podwale – Okrzei drogowcy zaplanowali także zmianę organizacji ruchu polegającą na poprowadzeniu pierwszeństwa po łuku tychże ulic. Opisane zmiany wejdą w życie we wrześniu br.
Przygotowany przez Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej (MZD) projekt wpisuje się w korytarz powstającej etapami trasy regionalnej nr 17 wiodącej z północy województwa Śląskiego do granicy ze Słowacją. Na europejskie środki z pewnością przyjdzie jeszcze nieco poczekać, ale aby zwiększyć szanse ich pozyskania już teraz władze Bielska-Białej proponują zawarcie porozumień z sąsiednimi gminami np. Wilkowicami.