Bielsko-Biała, 19 grudnia 2025 r. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała dziś do użytku kolejne 17 kilometrów drogi ekspresowej S1. Kierowcy mogą już korzystać z odcinka Dankowice – Bielsko-Biała (ok. 12 km) oraz Brzeszcze – Dankowice (ok. 5 km). Realizacja całego 17-kilometrowego odcinka S1 kosztowała ponad 1,5 mld zł, z czego ponad dwie trzecie stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS 2021–2027.
Nowy fragment S1 stanowi kluczowy element układu komunikacyjnego południowej Polski – nie tylko jako część trasy prowadzącej do granicy ze Słowacją, ale także jako istotny węzeł integracyjny. Na węźle Bielsko-Biała Hałcnów S1 łączy się z istniejącą drogą ekspresową S52 w kierunku Cieszyna. W przyszłości w tym miejscu planowane jest połączenie z Beskidzką Drogą Integracyjną w stronę Krakowa.
W przeddzień otwarcia inwestycję odwiedzili przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. – To moment, na który mieszkańcy regionu czekali od 25 lat. Jutro kończy się czas strat na drogach, a zaczyna era nowoczesnej infrastruktury – powiedział wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
Według badań z lat 2020/21, natężenie ruchu na drodze krajowej nr 1 przekraczało 40 tys. pojazdów na dobę, osiągając w rejonie węzła Rosta nawet 50 tys. – Otwarty dziś odcinek znacząco poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo – podkreślił poseł Mirosław Suchoń, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
Wojewoda śląski Marek Wójcik zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji dla rozwoju regionu: – Nowy odcinek S1 otwiera dostęp do terenów inwestycyjnych i wzmacnia komunikacyjne połączenia Podbeskidzia z aglomeracją śląską.
Odcinek Oświęcim – Dankowice jest już ukończony, a fragment Oświęcim – Brzeszcze obsługuje ruch od sierpnia, z ograniczeniem tonażowym do 3,5 tony. Jego pełne otwarcie nastąpi wraz z uruchomieniem odcinka Dankowice – Bielsko-Biała. Odcinek Bieruń – Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) ma zostać udostępniony w trybie przejezdności jeszcze w tym roku, a zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2026 r.
Budowa odcinka Kosztowy II – Bieruń rozpoczęła się w styczniu 2025 r., a jej zakończenie przewidziano na II kwartał 2027 r. W październiku 2025 r. oddano do użytku obejście Węgierskiej Górki (Przybędza – Milówka), z dwoma tunelami, pięcioma estakadami i trzema mostami.
Droga ekspresowa S1 to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla południowej Polski. Jej pełne ukończenie pozwoli na szybkie i bezpieczne połączenie aglomeracji śląskiej z granicą państwa, a także znacząco odciąży lokalne drogi. Zgodnie z harmonogramem, cała trasa ma być gotowa do połowy 2027 roku.
Realizacja inwestycji trwała przez wiele lat i obejmowała działania kilku kolejnych rządów. Kluczowe decyzje administracyjne podejmowano już pod koniec lat 90., a budowę nowych odcinków przyspieszono w ramach rządowego programu budowy dróg krajowych na lata 2014–2023, prowadzonego przez rządy Zjednoczonej Prawicy. Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych. Droga S1 to efekt długoletnich prac planistycznych, decyzji administracyjnych i konsekwentnej realizacji inwestycji przez kolejne ekipy rządowe.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.