Od koncepcji do realizacji – chronologia działań
Historia przedsięwzięcia sięga kilku lat wstecz. Już w 2020 roku prezentowano pierwsze wizualizacje przebudowy ul. Warszawskiej i budowy nowego węzła komunikacyjnego. Wówczas pojawiły się pierwsze kontrowersje – np. koncepcja dużego przeszklonego dachu nad peronami wzbudziła dyskusje o proporcjach architektonicznych i wpływie na otoczenie.
W kolejnych latach miasto opracowywało dokumentację i przygotowywało się do pozyskania unijnych funduszy. W marcu 2025 r. podpisano umowę z konsorcjum Pracownia Projektowa Czora i Czora oraz TDM Projekt na wykonanie pełnego projektu budowlanego. Dokumentacja ma być gotowa w 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargów na wykonawstwo i rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych.
Skala i kompleksowość projektu obejmuje kilka głównych komponentów:
1. Przebudowa przedpola dworcowego i układu drogowego
2. Nowy budynek dworca autobusowego z parkingiem P+R
3. Nowa infrastruktura przesiadkowa
4. Rozbudowa sieci rowerowej i pieszej
5. Rewitalizacja terenów kolejowych i infrastruktury technicznej
Nowy budynek dworca autobusowego w Bielsku-Białej będzie nowoczesną, przeszkloną konstrukcją zaprojektowaną z myślą o funkcjonalności i ekologii. Obiekt przewidziano jako wielopoziomowy – z parterem dostępnym dla pasażerów i piętrami pełniącymi funkcje parkingowe i biurowo-usługowe. Na dachu znajdą się zielone tarasy – roślinność ma ograniczać efekt miejskiej wyspy ciepła, a jednocześnie pełnić funkcję izolacyjną. Fasady zaprojektowano tak, aby umożliwić montaż paneli fotowoltaicznych, zasilających część instalacji budynku. Wewnątrz powstaną m.in. przestronna poczekalnia, kasy biletowe, toalety, punkty gastronomiczne oraz zaplecze sanitarno-techniczne dla kierowców.
Parametry parkingów Park&Ride
Integralną częścią inwestycji będzie nowy parking Park&Ride, który pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości zostawiać samochody i przesiadać się na kolej lub autobus. Według założeń projektowych parking pomieści kilkaset miejsc postojowych, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, stanowiska ładowania pojazdów elektrycznych oraz system dynamicznego zarządzania zajętością. W części rowerowej przewidziano stacje naprawcze, monitoring oraz zadaszone stojaki.
Ekologiczne i prospołeczne rozwiązania
Projekt centrum przesiadkowego ma uwzględniać szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Oprócz zielonych dachów i paneli słonecznych planuje się wykorzystanie systemów odzysku wód opadowych do podlewania zieleni i spłukiwania toalet. W obszarze peronów autobusowych oraz placu dworcowego pojawią się drzewa i krzewy rodzime, odporne na suszę i zmiany temperatur. Miasto podkreśla, że inwestycja powinna być nie tylko funkcjonalna, ale także atrakcyjna wizualnie i przyjazna osobom o ograniczonej mobilności – stąd projekt przewiduje windy, pochylne dojścia i szerokie ciągi piesze.
Powiązanie z planowaną obwodnicą północną
Centrum przesiadkowe zostanie połączone z projektowaną północną obwodnicą Bielska-Białej – ulicą Nowopiekarską. Dzięki temu samochody spoza miasta będą mogły w prosty sposób wjeżdżać na parkingi Park&Ride, omijając śródmieście. Rozbudowany układ drogowy z rondami turbinowymi przy ul. Warszawskiej i nowymi wlotami od strony północy ma usprawnić ruch tranzytowy i ograniczyć korki w ścisłym centrum.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Modernizowana zabytkowa kładka nad ul. Warszawską zostanie wyposażona w windy oraz pochylnię. Dzięki temu osoby z wózkami i niepełnosprawnościami łatwiej dostaną się na perony. Nowe ścieżki rowerowe i ciągi piesze będą oddzielone od ruchu kołowego barierami oraz pasami zieleni. Dodatkowo inwestycja obejmie system inteligentnego oświetlenia i monitoringu wideo.
Zabytkowy budynek dworca kolejowego Bielsko-Biała Główna, wzniesiony pod koniec XIX wieku pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów architektury transportowej w mieście. Przez dekady pełnił funkcję głównego punktu obsługi pasażerów ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po realizacji centrum przesiadkowego jego rola ma ulec częściowemu ograniczeniu – zasadnicza obsługa autobusów i ruchu lokalnego zostanie przeniesiona do nowego budynku dworca autobusowego przy ul. Podwale. Mimo to historyczny gmach wciąż będzie funkcjonował jako stacja kolejowa i główny punkt odprawy podróżnych korzystających z pociągów.
W dokumentacji projektowej podkreślano, że inwestycja nie ingeruje w strukturę ani elewację budynku – zmiany ograniczą się do modernizacji otoczenia, rewitalizacji placu przed dworcem i budowy nowych kładek. Dotąd nie ogłoszono wiążącej decyzji co do ewentualnej zmiany funkcji części pomieszczeń – rozważane są koncepcje utworzenia w nich przestrzeni wystawienniczych, edukacyjnych czy usługowych, ale na obecnym etapie są to jedynie warianty dyskusyjne. Miasto i PKP deklarują, że dalsze decyzje dotyczące zabytku będą podejmowane w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków i po konsultacjach społecznych, aby zachować zarówno jego walory architektoniczne, jak i rolę w systemie komunikacyjnym regionu.
Łączny koszt budowy centrum przesiadkowego wynosi około 366,8 mln zł, z czego:
[ZT]17590[/ZT]
do 2026 r.: dokumentacja i uzyskiwanie zezwoleń,
2026–2028 r.: budowa głównych obiektów,
Najwięcej emocji wywołały wstępne wizualizacje z 2020 r. Ówczesny przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Okrzesik pytał, czy projekt nie zaburzy ładu przestrzennego. Miasto zapewniło, że finalne rozwiązania zostaną dopracowane w konsultacjach z mieszkańcami i ekspertami. Na etapie przygotowania dokumentacji nie odnotowano większych protestów – dominują pytania o funkcjonalność parkingów i wygodę przesiadek.
Perspektywy i kolejne kroki
Prace projektowe już trwają. Po ich zakończeniu i rozstrzygnięciu przetargów ruszy budowa. Docelowo centrum przesiadkowe ma stać się wizytówką nowoczesnego transportu zbiorowego w Bielsku-Białej. Centrum Przesiadkowe ma szansę stać się symbolem zmiany – z prowizorycznych rozwiązań komunikacyjnych na zintegrowaną, zrównoważoną infrastrukturę służącą mieszkańcom i podróżnym.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Czy słoneczniki trafią do Banialuki?
Troche, teatru, troche kabaretu, świetna zabawa. Idealne na plener. Dużo ciekawsze niż zwykłe czytania. Bawiliśmy się doskonale. Jak zacytował syn...."Świnki są the best".
Tadeusz i Maciek
13:06, 2025-09-07
Bielsko-Biała doczekała się własnej ‘Hall of Fame’
ale czy to nie jest raczej "wall of fame"? !!
Apa
15:04, 2025-09-01
Pomnik „Rzeź Wołyńska” w Domostawie został zniszczony
Ukraińcy mogą sobie chcieć postrzegać oraz interpretować swoje zbrodnie jak im się podoba, ale fakty świadczą niezbicie o nich i ich okrucieństwie wobec Polaków, kobiet czy też dzieci. Przecież żyją jeszcze do dzisiaj świadkowie tamtych zbrodni. Powstają filmy mówiące o tamtych dniach min. "Wołyń", są książki, nagrania itp. Smutna ta prawda jest.
Janek
17:04, 2025-08-12
Pomnik „Rzeź Wołyńska” w Domostawie został zniszczony
Pomaganie Ukraińcom???
HubalHaal
04:32, 2025-08-08
Agata Rucińska [email protected]