Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił ambitny plan rozwoju ekologicznego transportu publicznego. W latach 2024-2026 flota MZK wzbogaci się o 22 autobusy zeroemisyjne: 16 z napędem elektrycznym oraz 6 z napędem wodorowym. To kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju miasta i redukcji emisji zanieczyszczeń.
Pierwsze działania zostały już podjęte. W miesiącach wrzesień i październik 2023 roku na bielskich trasach testowano autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Jednocześnie trwa postępowanie przetargowe na zakup sześciu nowych autobusów wodorowych klasy maxi i mega. Pojazdy te będą mogły przejechać minimum 300 km na jednym tankowaniu, które zajmie maksymalnie 15 minut. Wartość zamówienia wynosi około 30 mln zł, z czego znaczna część zostanie sfinansowana ze środków unijnych.
Wprowadzenie autobusów elektrycznych i wodorowych wynika nie tylko z troski o środowisko, ale także z nadchodzących zmian prawnych. Zgodnie z projektem nowelizacji Ustawy o elektromobilności, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły nabywać wyłącznie autobusy zeroemisyjne.
Korzyści z wdrożenia nowoczesnego taboru są wymierne:
Choć koszty początkowe zakupu autobusów oraz budowy niezbędnej infrastruktury (stacje ładowania i tankowania wodoru) są wysokie, inwestycja ta wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju miasta. Rosnący popyt na wodór oraz pojazdy elektryczne powinien w przyszłości przyczynić się do obniżenia kosztów eksploatacji.
Jak podkreśla Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, inwestycja w tabor zeroemisyjny to nie tylko odpowiedź na wymagania ustawodawcy, ale także element strategii budowy nowoczesnego i przyjaznego mieszkańcom miasta. Wdrożenie tego projektu znacząco poprawi jakość życia w Bielsku-Białej, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza i hałas w mieście.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz