Zamknij

Światełko w tunelu, tym razem nie kolejowym. Wycinka drzew w centrum miasta chwilowo wstrzymana

08:51, 12.10.2022 Bielskirynek.pl - źródło: UM Bielsko-Biała Aktualizacja: 09:01, 12.10.2022
Skomentuj W sprawie wycinki drzew rosnących wzdłuż torów kolejowych w centrum Bielska-Białej pojawiło się światełko w tunelu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję starosty. W sprawie wycinki drzew rosnących wzdłuż torów kolejowych w centrum Bielska-Białej pojawiło się światełko w tunelu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję starosty.

W sprawie wycinki drzew rosnących wzdłuż torów kolejowych w centrum Bielska-Białej pojawiło się światełko w tunelu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił decyzję starosty.

Zagrożone wycinką drzewa rosnące wzdłuż linii kolejowej nr 139 Katowice-Zwardoń, mogą jak narazie rosnąć bezpiecznie. Kilka dni temu wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach uchylił decyzje I i II instancji o usunięciu drzew - zarówno tę wydaną przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej 17 marca br. oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Bielskiego z 29 października 2021 roku.

Urząd Miejski w Bielsku-Białej, który jest stroną w tym postępowaniu, nadal czeka na uzasadnienie wyroku w tej sprawie. Wraz z nim szczegółowo poznamy podstawę uchylenia - informuje wydział prasowy UM w Bielsku-Białej.

Wyrok dotyczy 16 drzew za Teatrem Polskim, od strony ul. Bohaterów Warszawy

Ich ewentualne usunięcie całkowicie zmieniłoby znany od ponad stu lat krajobraz w tej części miasta. Docelowo jednak, jak wynika z informacji uzyskanych przez miasto od Zakładu Linii Kolejowych PKP w Sosnowcu, spółka chce wyciąć wzdłuż linii kolejowej w centrum Bielska-Białej 246 drzew. Plany wycinki dotyczą terenów od ul. Hugona Kołłątaja do ul. Zamkowej i od hotelu Prezydent do ul. Wałowej.- czytamy dalej w informacji prasowej

A oto historia batalii o drzewa w centrum miasta

W maju 2019 roku pojawiły się doniesienia medialne w internecie i prasie lokalnej odnośnie planowanej przez PKP wycinki drzew wzdłuż torów kolejowych w ścisłym centrum miasta w okolicach Teatru Polskiego oraz hotelu Prezydent.

  1. 20 maja 2019 r. miasto wysyła pismo do dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP w Sosnowcu z pytaniem, czy te doniesienia są prawdziwe oraz z prośbą o rozważenie rezygnacji ze złożenia wniosku, a zamiast tego przeprowadzenie dokładnej pielęgnacji.
  2. 14 czerwca 2019 r. dyrektor PKP odpisuje, powołując się na decyzję Urzędu Transportu Kolejowego z 2016 r. i 2018 r. informując, że do lipca trwa inwentaryzacja drzew, po czym ma zostać złożony wniosek.
  3. 10 lipca 2019 r. kolejne pismo do PKP (informacja o zleceniu ekspertyzy dendrologicznej oraz przesłanie petycji około 5.000 bielszczan).
  4. 30 lipca 2019 r. pismo do PKP z prośbą o przesłanie kopii trzech decyzji UTK.
  5. 1 sierpnia 2019 r. pismo do PKP z prośbą o spotkanie z władzami miasta Bielska-Białej.
  6. 8 sierpnia 2019 r. PKP przesyła kopie decyzji UTK.
  7. 9 sierpnia 2019 r. PKP zaprasza prezydenta na spotkanie do siedziby spółki w Sosnowcu.
  8. 13 sierpnia 2019 r. spotkanie w Sosnowcu.
  9. sierpień 2019 roku wykonanie dwóch ekspertyz dendrologicznych.
  10. 28 października 2019 r. ogłoszenie zmiany w rozporządzeniu odnośnie odległości od torów – kluczowa zmiana zamiast 15 metrów od skrajnej osi toru jest 6 metrów od górnej granicy przekopu.

Sprawa wycinki drzew przy torach została zawieszona na około rok. Przez ten czas PKP prawdopodobnie prowadziło inwentaryzację i przygotowywało wniosek pod kątem nowych przepisów.

  1. 9 grudnia 2020 roku – wpłynięcie wniosku do UM od PKP (przekazanie przez starostę bielskiego zgodnie z art. 65 KPA).
  2. 22 grudnia 2020 roku – wystąpienie do SKO o wyznaczenie organu zastępczego (prezydent miasta Bielska-Białej jako właściciel terenu jest stroną postępowania).
  3. 25 stycznia 20221 roku – SKO wyznacza do rozpatrzenia sprawy starostę bielskiego (dz. nr 113/1, 120/12, 120/13, 92/8) oraz burmistrza Czechowic-Dziedzic (dz. nr 120/11, 92/32) bez poinformowania wnioskodawcy (PKP) o tym fakcie.
  4. 26 lutego 2021 roku – burmistrz Czechowic-Dziedzic zwraca dokumenty SKO (nie jest starostą, więc zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym nie może prowadzić tego typu postępowania).
  5. 15 marca 2021 roku – SKO wyznacza do załatwienia sprawy (wszystkie działki) starostę bielskiego, nadal nie informując wnioskodawcy (PKP).
  6. 22 kwietnia 2021 roku – pismo PKP o przyspieszenie postępowania w sprawie decyzji na wycinkę drzew (informacja, że 16 kwietnia 2021 roku powaliło się jedno z drzew objętych wnioskiem).
  7. 29 kwietnia 2021 roku - odpowiedź prezydenta miasta Bielska-Białej do PKP (informacja o tym, że nie mamy wpływu na prowadzenie postępowania).
  8. 5 maja 2021 roku – SKO wyznacza starostę pszczyńskiego do rozpatrzenia sprawy (dz. nr 120/11, 120/12, 92/32, 92/8), (ale informuje o tym niewłaściwe PKP - Zakład Linii Kolejowych w Skoczowie zamiast w Sosnowcu).
  9. 8 czerwca 2021 roku – starosta bielski wszczyna postępowanie i wyznacza termin oględzin (dz. nr 113/1, 120/13).
  10. 21 czerwca 2021 roku – wizja terenowa i oględziny przeprowadzone przez starostę bielskiego.
  11. 22 czerwca 2021 roku – starosta bielski przekazuje kopię protokołu oględzin.
  12. 6 lipca 2021 roku – starosta bielski zawiadamia o zakończeniu postępowania dowodowego.
  13. 15 lipca 2021 roku pismo do PKP o przeprowadzenie oceny ryzyka zgodnie z procedurą SMS/MMS-PR-02, by móc wystąpić o odstępstwo na podstawie art. 57a ustawy o transporcie kolejowym.
  14. 15 lipca 2021 roku prośba do starosty bielskiego o przedłużenie postępowania, z uwagi na pismo prezydenta do PKP o wykonanie oceny ryzyka.
  15. 23 lipca 2021 roku starosta bielski przedłuża postępowanie do 30 września 2021 roku.
  16. 26 lipca 2021 roku – PKP odmawia przeprowadzenia oceny ryzyka i przesyła propozycję porozumienia (Bardzo niekorzystne dla miasta, gdyż zgodnie z jego treścią prezydent miasta Bielska-Białej bierze na siebie całkowitą i bezwarunkową odpowiedzialność za ewentualne szkody wynikłe wskutek oddziaływania tych drzew, w tym za zdarzenia wynikłe z siły wyższej). Od sierpnia do października prezydent prowadzi negocjacje z PKP w sprawie zmiany warunków porozumienia (m.in. konsultacje z prawnikami obu stron)
  17. 15 października 2021 roku – prezydent przesyła odpowiedź do starosty bielskiego, z informacją, że nie udało się zawrzeć porozumienia.
  18. 22 października 2021 roku – starosta bielski zawiadamia o zakończeniu postępowania dowodowego.
  19. 29 października 2021 roku – starosta bielski wydaje decyzje o usunięciu drzew.
  20. 10 listopada 2021 roku – prezydent miasta Bielska-Białej odwołuje się od decyzji starosty bielskiego.
  21. 23 grudnia 2021 roku – SKO zawiadamia o przedłużeniu rozpatrywania postępowania odwoławczego.
  22. 17 marca 2022 roku – SKO wydaje decyzję utrzymująca w mocy decyzję starosty bielskiego.
  23. 20 kwietnia 2022 roku – prezydent miasta Bielska-Białej, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego, składa skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, jednocześnie wnosząc o wstrzymanie wykonania decyzji do chwili wyroku WSA.
  24. 19 maja 2022 roku – SKO wydaje postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez WSA w Gliwicach.
  25. 7 października 2022 roku – WSA w Gliwicach uchyla decyzje starosty bielskiego i SKO.
(Bielskirynek.pl - źródło: UM Bielsko-Biała)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%