Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka poinformowało dziś (11 kwietnia) na swojej stronie, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybrały do dofinansowania w ramach Programu Kolej+ projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice - Kraków)”, który do tej pory znajdował się na liście rezerwowej Programu.
Odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem był nieczynny od dłuższego czasu, jednak w ciągu najbliższych kilku lat zostanie gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.
W ramach studium zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, ale także budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. Dodatkowo, powstaną nowe przystanki kolejowe, takie jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko oraz Bielsko-Biała Listopadowa.
Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach. Dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale również powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej.
W działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, miasto Bielsko-Biała oraz gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz powiaty bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje Marszałka Województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50% samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).
Modernizacja 22-kilometrowego odcinka linii kolejowej będzie kosztować około 350 mln zł netto, a większość tej kwoty, czyli około 85%, zostanie pokryta przez program Kolej Plus. Pozostałe koszty będą musiały pokryć samorządy, w tym Bielsko-Biała oraz marszałek województwa śląskiego.
********
Ostatnie pociągi spółki PKP InterCity przejechały odcinek linii kolejowej ze Skoczowa do Bielska-Białej Głównej w 2012 roku. Były to pociągi TLK "Pogoria" z Wisły Głębiec do Gdyni Głównej, które ostatni raz z edycji rozkładu jazdy 2011/2012 przejechały tym odcinkiem między 28 kwietnia a 6 maja. Kursował także ekspres "Wisła" z Wisły do Warszawy Wschodniej, który odbywał jazdy do końca wakacji w soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne. Ostatnie kursy pociągów prowadzone były na linii trakcją spalinową, a mianowicie lokomotywami SM42 oraz 6Dg.
Do roku 2013 do Bielska-Białej Wapienicy dojeżdżały jeszcze pociągi PKP Cargo, jednak od rozkładu jazdy 2013/2014 ruch pociągów towarowych do tej stacji, jak i do samego Skoczowa, został wstrzymany. Kradzieże sieci trakcyjnej stały się coraz bardziej zuchwałe i dziś nawet na odcinku przebiegającym przez centrum Bielska-Białej (także tuż obok komisariatu policji) nie pozostał ani jeden kompletny odcinek.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz