Zamknij

Pojedziemy pociągiem do Cieszyna. Linia nr 190 doczeka się rewitalizacji

18:35, 11.04.2023 Aktualizacja: 19:10, 11.04.2023
Skomentuj Nieczynny od lat fragment linii 190 / fot. Przemysław Brych Nieczynny od lat fragment linii 190 / fot. Przemysław Brych

Projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała będzie realizowany. Dotąd znajdował się na liście rezerwowej Programu Kolej Plus. Dzisiaj przeniesiony został na listę główną. 

Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka poinformowało dziś (11 kwietnia) na swojej stronie, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybrały do dofinansowania w ramach Programu Kolej+ projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała – Wadowice - Kraków)”, który do tej pory znajdował się na liście rezerwowej Programu.

Odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem był nieczynny od dłuższego czasu, jednak w ciągu najbliższych kilku lat zostanie gruntownie zmodernizowany zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.

W ramach studium zaplanowano nie tylko wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, ale także budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. Dodatkowo, powstaną nowe przystanki kolejowe, takie jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko oraz Bielsko-Biała Listopadowa.

Nieczynny od lat fragment linii 190 / fot. Przemysław Brych

Konkurencyjność linii w transporcie przynieść ma korekta krzywych i łuków, dzięki której podniesiona zostanie prędkość do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach. Dzięki inwestycji nie tylko przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale również powstanie pełny kręgosłup infrastrukturalny umożliwiający utworzenie kolei aglomeracyjnej.

W działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, miasto Bielsko-Biała oraz gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz powiaty bielski i cieszyński. Wynegocjowano korzystne deklaracje Marszałka Województwa o partycypacji w kosztach inwestycji (50% samorządowego wkładu własnego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę).

Modernizacja 22-kilometrowego odcinka linii kolejowej będzie kosztować około 350 mln zł netto, a większość tej kwoty, czyli około 85%, zostanie pokryta przez program Kolej Plus. Pozostałe koszty będą musiały pokryć samorządy, w tym Bielsko-Biała oraz marszałek województwa śląskiego.

Nieczynny od lat fragment linii 190 / fot. Przemysław Brych

********

Ostatnie pociągi spółki PKP InterCity przejechały odcinek linii kolejowej ze Skoczowa do Bielska-Białej Głównej w 2012 roku. Były to pociągi TLK "Pogoria" z Wisły Głębiec do Gdyni Głównej, które ostatni raz z edycji rozkładu jazdy 2011/2012 przejechały tym odcinkiem między 28 kwietnia a 6 maja. Kursował także ekspres "Wisła" z Wisły do Warszawy Wschodniej, który odbywał jazdy do końca wakacji w soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne. Ostatnie kursy pociągów prowadzone były na linii trakcją spalinową, a mianowicie lokomotywami SM42 oraz 6Dg. 

Do roku 2013 do Bielska-Białej Wapienicy dojeżdżały jeszcze pociągi PKP Cargo, jednak od rozkładu jazdy 2013/2014 ruch pociągów towarowych do tej stacji, jak i do samego Skoczowa, został wstrzymany. Kradzieże sieci trakcyjnej stały się coraz bardziej zuchwałe i dziś nawet na odcinku przebiegającym przez centrum Bielska-Białej (także tuż obok komisariatu policji) nie pozostał ani jeden kompletny odcinek.

(A.R / źródło: Aglomeracja Beskidzka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%