Od koncepcji do realizacji – chronologia działań
Historia przedsięwzięcia sięga kilku lat wstecz. Już w 2020 roku prezentowano pierwsze wizualizacje przebudowy ul. Warszawskiej i budowy nowego węzła komunikacyjnego. Wówczas pojawiły się pierwsze kontrowersje – np. koncepcja dużego przeszklonego dachu nad peronami wzbudziła dyskusje o proporcjach architektonicznych i wpływie na otoczenie.
W kolejnych latach miasto opracowywało dokumentację i przygotowywało się do pozyskania unijnych funduszy. W marcu 2025 r. podpisano umowę z konsorcjum Pracownia Projektowa Czora i Czora oraz TDM Projekt na wykonanie pełnego projektu budowlanego. Dokumentacja ma być gotowa w 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargów na wykonawstwo i rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych.
Skala i kompleksowość projektu obejmuje kilka głównych komponentów:
1. Przebudowa przedpola dworcowego i układu drogowego
2. Nowy budynek dworca autobusowego z parkingiem P+R
3. Nowa infrastruktura przesiadkowa
4. Rozbudowa sieci rowerowej i pieszej
5. Rewitalizacja terenów kolejowych i infrastruktury technicznej
Nowy budynek dworca autobusowego w Bielsku-Białej będzie nowoczesną, przeszkloną konstrukcją zaprojektowaną z myślą o funkcjonalności i ekologii. Obiekt przewidziano jako wielopoziomowy – z parterem dostępnym dla pasażerów i piętrami pełniącymi funkcje parkingowe i biurowo-usługowe. Na dachu znajdą się zielone tarasy – roślinność ma ograniczać efekt miejskiej wyspy ciepła, a jednocześnie pełnić funkcję izolacyjną. Fasady zaprojektowano tak, aby umożliwić montaż paneli fotowoltaicznych, zasilających część instalacji budynku. Wewnątrz powstaną m.in. przestronna poczekalnia, kasy biletowe, toalety, punkty gastronomiczne oraz zaplecze sanitarno-techniczne dla kierowców.
Parametry parkingów Park&Ride
Integralną częścią inwestycji będzie nowy parking Park&Ride, który pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości zostawiać samochody i przesiadać się na kolej lub autobus. Według założeń projektowych parking pomieści kilkaset miejsc postojowych, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, stanowiska ładowania pojazdów elektrycznych oraz system dynamicznego zarządzania zajętością. W części rowerowej przewidziano stacje naprawcze, monitoring oraz zadaszone stojaki.
Ekologiczne i prospołeczne rozwiązania
Projekt centrum przesiadkowego ma uwzględniać szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Oprócz zielonych dachów i paneli słonecznych planuje się wykorzystanie systemów odzysku wód opadowych do podlewania zieleni i spłukiwania toalet. W obszarze peronów autobusowych oraz placu dworcowego pojawią się drzewa i krzewy rodzime, odporne na suszę i zmiany temperatur. Miasto podkreśla, że inwestycja powinna być nie tylko funkcjonalna, ale także atrakcyjna wizualnie i przyjazna osobom o ograniczonej mobilności – stąd projekt przewiduje windy, pochylne dojścia i szerokie ciągi piesze.
Powiązanie z planowaną obwodnicą północną
Centrum przesiadkowe zostanie połączone z projektowaną północną obwodnicą Bielska-Białej – ulicą Nowopiekarską. Dzięki temu samochody spoza miasta będą mogły w prosty sposób wjeżdżać na parkingi Park&Ride, omijając śródmieście. Rozbudowany układ drogowy z rondami turbinowymi przy ul. Warszawskiej i nowymi wlotami od strony północy ma usprawnić ruch tranzytowy i ograniczyć korki w ścisłym centrum.
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Szczególny nacisk położono na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Modernizowana zabytkowa kładka nad ul. Warszawską zostanie wyposażona w windy oraz pochylnię. Dzięki temu osoby z wózkami i niepełnosprawnościami łatwiej dostaną się na perony. Nowe ścieżki rowerowe i ciągi piesze będą oddzielone od ruchu kołowego barierami oraz pasami zieleni. Dodatkowo inwestycja obejmie system inteligentnego oświetlenia i monitoringu wideo.
Zabytkowy budynek dworca kolejowego Bielsko-Biała Główna, wzniesiony pod koniec XIX wieku pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów architektury transportowej w mieście. Przez dekady pełnił funkcję głównego punktu obsługi pasażerów ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po realizacji centrum przesiadkowego jego rola ma ulec częściowemu ograniczeniu – zasadnicza obsługa autobusów i ruchu lokalnego zostanie przeniesiona do nowego budynku dworca autobusowego przy ul. Podwale. Mimo to historyczny gmach wciąż będzie funkcjonował jako stacja kolejowa i główny punkt odprawy podróżnych korzystających z pociągów.
W dokumentacji projektowej podkreślano, że inwestycja nie ingeruje w strukturę ani elewację budynku – zmiany ograniczą się do modernizacji otoczenia, rewitalizacji placu przed dworcem i budowy nowych kładek. Dotąd nie ogłoszono wiążącej decyzji co do ewentualnej zmiany funkcji części pomieszczeń – rozważane są koncepcje utworzenia w nich przestrzeni wystawienniczych, edukacyjnych czy usługowych, ale na obecnym etapie są to jedynie warianty dyskusyjne. Miasto i PKP deklarują, że dalsze decyzje dotyczące zabytku będą podejmowane w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków i po konsultacjach społecznych, aby zachować zarówno jego walory architektoniczne, jak i rolę w systemie komunikacyjnym regionu.
Łączny koszt budowy centrum przesiadkowego wynosi około 366,8 mln zł, z czego:
[ZT]17590[/ZT]
do 2026 r.: dokumentacja i uzyskiwanie zezwoleń,
2026–2028 r.: budowa głównych obiektów,
Najwięcej emocji wywołały wstępne wizualizacje z 2020 r. Ówczesny przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Okrzesik pytał, czy projekt nie zaburzy ładu przestrzennego. Miasto zapewniło, że finalne rozwiązania zostaną dopracowane w konsultacjach z mieszkańcami i ekspertami. Na etapie przygotowania dokumentacji nie odnotowano większych protestów – dominują pytania o funkcjonalność parkingów i wygodę przesiadek.
Perspektywy i kolejne kroki
Prace projektowe już trwają. Po ich zakończeniu i rozstrzygnięciu przetargów ruszy budowa. Docelowo centrum przesiadkowe ma stać się wizytówką nowoczesnego transportu zbiorowego w Bielsku-Białej. Centrum Przesiadkowe ma szansę stać się symbolem zmiany – z prowizorycznych rozwiązań komunikacyjnych na zintegrowaną, zrównoważoną infrastrukturę służącą mieszkańcom i podróżnym.
CIC w Bielsku-Białej. Wiadomo gdzie powstanie
To jest szokujące swoi ludzie czekają lata na mieszkanie ,do lekarza miesiącami zabiera się przymusowo ,bez pytania duże kwoty składki zdrowotnej a leczyć musimy się prywatnie za 400zl wizyta u specjalisty bez paragonów gotówka (dlaczego nie ma kasy fiskalnej)obcy dostanie od dzystko ma tacy
Ewakasimska
10:08, 2025-06-18
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
From the river to the sea, Palestine will be free!
Bielszczanin
19:41, 2025-05-22
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
Wiecie czego nienawidzę bardziej niż femoidy? Propalestyńskich femoidów!
Incel
19:30, 2025-05-22
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
Skandaliczne zachowanie. Mam nadzieję że zostaną porządnie ukarani i ewentualnie wywaleni ze studiów. W państwie demokratycznym nie ma miejsca na antysemityzm i popieranie terroryzmu.
Żonaty Prawiczek Rog
19:20, 2025-05-22
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz