Prace modernizacyjne na trasie łączącej Bielsko-Białą ze Zwardoniem rozpoczną się w połowie kwietnia, a pierwszym etapem będzie wymiana torowiska między Rajczą a Zwardoniem.
„Linia kolejowa 139 to kluczowa trasa dla regionu. (…) Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu pociągi przyspieszą na tym odcinku nawet do 120 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu w Beskid Żywiecki i poprawić komfort przejazdu dla mieszkańców i turystów”
– powiedział wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
Jak poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, w poniedziałek rozpoczną się prace przygotowawcze, obejmujące demontaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej.
„Dzięki temu sprawniej rozpoczniemy roboty zasadnicze w połowie kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej”
– wyjaśniła.
Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni na 37-kilometrowym odcinku trasy. Nowe torowisko będzie bezstykowe, co zmniejszy hałas i negatywny wpływ linii na otoczenie. Dodatkowo zamontowanych zostanie 14 nowych rozjazdów, a na 45 przejazdach kolejowo-drogowych zostanie wymieniona nawierzchnia.
Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły kursować szybciej, a skrócenie czasu przejazdu o kilkanaście minut poprawi atrakcyjność połączeń. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość trasy, umożliwiając kursowanie cięższych składów.
„Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap – między Rajczą a Zwardoniem – spowoduje zmiany w komunikacji. Od 9 marca na tym odcinku pociągi zostaną zastąpione autobusami. W kolejnych etapach zastępcza komunikacja autobusowa obejmie dalsze odcinki aż do Wilkowic Bystrej”
– dodała Głowacka.
Modernizacja linii nr 139 to kontynuacja działań PKP PLK na tej trasie. W ubiegłym roku zakończono prace utrzymaniowe na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń, obejmujące przebudowę 65 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Od 2022 roku stacja Zwardoń posiada nowe perony, wiaty, ławki oraz oświetlenie LED. „Na zwiększenie dostępności stacji przeznaczyliśmy 7 mln zł ze środków budżetowych” – podkreśliła Głowacka.
Linia kolejowa nr 139 łączy Katowice ze Zwardoniem, przebiegając przez Tychy, Pszczynę, Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Białą, Żywiec i Węgierską Górkę. Prace mają zakończyć się w czwartym kwartale 2025 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz