Zamknij

Rusza modernizacja linii kolejowej 139. Na razie tylko na odcinku Wilkowice Bystra - Żywiec

14:41, 07.03.2025 Aktualizacja: 21:42, 07.03.2025 ok. 2 min. czytania
Skomentuj Tunel kolejowy w Bielsku-Białej Tunel kolejowy w Bielsku-Białej

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają modernizację linii kolejowej nr 139 na odcinku Wilkowice Bystra – Zwardoń. Inwestycja o wartości ponad 100 mln zł obejmie wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, poprawę odwodnienia oraz modernizację przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły przyspieszyć do 120 km/h, co skróci czas przejazdu i zwiększy komfort podróży.

Prace modernizacyjne na trasie łączącej Bielsko-Białą ze Zwardoniem rozpoczną się w połowie kwietnia, a pierwszym etapem będzie wymiana torowiska między Rajczą a Zwardoniem.

„Linia kolejowa 139 to kluczowa trasa dla regionu. (…) Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu pociągi przyspieszą na tym odcinku nawet do 120 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu w Beskid Żywiecki i poprawić komfort przejazdu dla mieszkańców i turystów”

– powiedział wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.

Jak poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, w poniedziałek rozpoczną się prace przygotowawcze, obejmujące demontaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej.

„Dzięki temu sprawniej rozpoczniemy roboty zasadnicze w połowie kwietnia, które w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń. Zajmie się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej”

– wyjaśniła.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni na 37-kilometrowym odcinku trasy. Nowe torowisko będzie bezstykowe, co zmniejszy hałas i negatywny wpływ linii na otoczenie. Dodatkowo zamontowanych zostanie 14 nowych rozjazdów, a na 45 przejazdach kolejowo-drogowych zostanie wymieniona nawierzchnia.

Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły kursować szybciej, a skrócenie czasu przejazdu o kilkanaście minut poprawi atrakcyjność połączeń. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość trasy, umożliwiając kursowanie cięższych składów.

„Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap – między Rajczą a Zwardoniem – spowoduje zmiany w komunikacji. Od 9 marca na tym odcinku pociągi zostaną zastąpione autobusami. W kolejnych etapach zastępcza komunikacja autobusowa obejmie dalsze odcinki aż do Wilkowic Bystrej”

– dodała Głowacka.

Modernizacja linii nr 139 to kontynuacja działań PKP PLK na tej trasie. W ubiegłym roku zakończono prace utrzymaniowe na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń, obejmujące przebudowę 65 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Od 2022 roku stacja Zwardoń posiada nowe perony, wiaty, ławki oraz oświetlenie LED. „Na zwiększenie dostępności stacji przeznaczyliśmy 7 mln zł ze środków budżetowych” – podkreśliła Głowacka.

Linia kolejowa nr 139 łączy Katowice ze Zwardoniem, przebiegając przez Tychy, Pszczynę, Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Białą, Żywiec i Węgierską Górkę. Prace mają zakończyć się w czwartym kwartale 2025 roku.

(BR/ materiał prasowy / PKP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%