Wzrost cen energii elektrycznej, gazu i żywności jest bardzo dotkliwy. Aby częściowo zrekompensować te zmiany, wprowadzono Rządową Tarczę Antyinflacyjną.
Kto może starać się o dodatek osłonowy
Wsparciem objęte zostaną polskie gospodarstwa domowe, których przeciętne dochody miesięczne (netto) nie przekraczają:
- 2100 PLN (przy gospodarstwach jednoosobowych),
- 1500 PLN (na jedną osobę w gospodarstwach wieloosobowych).
Kto tworzy gospodarstwo domowe?
- osoba fizyczna, samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe), albo
- osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustalana jest na podstawie dochodów osiągniętych w:
2020 r-w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r do dnia 31 lipca 2022 r,
2021 r-w przypadku wniosku złożonego w okresie od dnia 1 sierpnia 2022 r do dnia 31 października 2022 r
Do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu stosuje się przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych. W przypadku gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę przekracza kwotę 2100 zł/1500 zł dodatek osłonowy przysługuje w wysokosci różnicy pomiędzy kwotą tego dodatku, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód na osobę.
Ile wyniesie dodatek osłonowy rocznie:
- 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
- 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
- 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
- 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Wymagane dokumenty do złożenia wniosku
- Wypełniony formularz wniosku, który składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
- Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości do wglądu.
- W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.
- W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości musi być okazywany przy składaniu wniosku.
- Inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia dodatku osłonowego.
W przypadku składania kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.
Jak złożyć wniosek?
- przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym);
- złożyć bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej-w Dziale Świadczeń Rodzinnych;
- drogą elektroniczną-wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Do kiedy należy złożyć wniosek
- W przypadku gdy osoba ubiegająca się o dodatek osłonowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do dnia 31 stycznia 2022 r dodatek wypłacany jest w dwóch ratach, w terminie do dnia 31 marca 2022 r oraz do dnia 2 grudnia 2022 r.
- Natomiast w przypadku wniosków złożonych w okresie od 1 lutego 2022 r do 31 października 2022 r dodatek jest wypłacany jednorazowo, niezwłocznie po jego przyznaniu.
Więcej informacji oraz wzory dokumentów znajdują się na stronie internetowej:https://www.mops.bielsko.pl/strona/dodatek-oslonowy
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz