15 grudnia 2025 r. W sali sesyjnej Ratusza Miejskiego w Bielsku‑Białej odbyła się konferencja poświęcona turystycznej promocji regionu Beskidów i miasta Bielska‑Białej, zorganizowana przez Lokalną Organizację Turystyczną Beskidy (LOT Beskidy) we współpracy z Urzędem Miasta, na zaproszenie Prezydenta Bielska‑Białej, Jarosława Klimaszewskiego.
Spotkanie zgromadziło przedstawicieli władz samorządowych, środowisk akademickich i branży turystycznej. W wydarzeniu udział wzięli m.in. prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, burmistrz Szczyrku Antoni Byrdy, zastępczyni burmistrza Wisły Katarzyna Czyż-Kaźmierczak, prezes LOT Beskidy Marcin Filip, dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej Agnieszka Sikorska oraz eksperci i autorzy raportu.
– Nasze miasto promieniuje na inne miejscowości turystyczne w regionie, a one oddziałują na nas – podkreślał prezydent Jarosław Klimaszewski. – Całe nasze miasto i subregion to marka Beskidy. Ten projekt pozwala lepiej zrozumieć oczekiwania odwiedzających i mieszkańców, a także rozwijać turystykę jako ważną gałąź lokalnej gospodarki – dodał.
Piotr Plewiński zaprezentował krótki rys historyczny działalności Lokalnej Organizacji Turystycznej Beskidy, a Monika Pasierbek omówiła główne założenia projektu. – Celem było przeprowadzenie kompleksowej analizy wizerunku Polskiej Marki Turystycznej Beskidy i wypracowanie rekomendacji. Zależało nam na badaniach opartych na solidnych podstawach naukowych, prowadzonych z szerokim udziałem interesariuszy – zaznaczyła.
Analiza została oparta na metodzie triangulacji danych, obejmującej m.in. wywiady pogłębione, badania fokusowe oraz warsztaty design thinking. W badaniach wzięli udział przedstawiciele branży kreatywnej, przedsiębiorcy, pokolenie Z, seniorzy i samorządowcy. – Chcieliśmy uzyskać możliwie szeroki obraz postrzegania marki Beskidy – dodała Monika Pasierbek.
Kolejnym elementem projektu była analiza ponad 35 tysięcy internetowych wpisów i komentarzy na temat Beskidów, przygotowana przez Dominikę Hadro. Jej wyniki posłużyły do stworzenia „Analizy opinii turystów”.
Diagnozę wizerunku i rekomendacje przedstawiła prof. Barbara Mróz-Gorgoń – ekspertka w dziedzinie brandingu terytorialnego, zaangażowana również w tworzenie strategii ogólnopolskiej marki turystycznej. Podkreśliła, że wyniki badań nad Beskidami dostarczyły jej wielu nowych inspiracji. – Beskidy stanowią esencję naszego narodu. To miejsce, gdzie natura i kultura przenikają się w sposób unikalny – mówiła. Wskazywała na silne przywiązanie mieszkańców do przyrody, które wykracza poza turystyczne korzystanie z zasobów naturalnych. – To nie tylko szacunek do przyrody, ale wręcz duchowe połączenie. W innych regionach kraju przyroda jest tłem – tutaj staje się bohaterem wspólnej opowieści – tłumaczyła.
W opinii prof. Mróz-Gorgoń, Beskidy wyróżniają się specyficzną duchowością regionu – niekoniecznie religijną, ale mocno zakorzenioną w codziennym życiu, relacjach i kulturze. Zwracała uwagę na autentyczność lokalnych festiwali, obecność sztuki w przestrzeni miejskiej i żywe zainteresowanie kulturą wśród różnych grup wiekowych. – Ta duchowość i wrażliwość czynią z Beskidów „Indian Polski” – region, który pielęgnuje swoje wartości i oferuje odwiedzającym głębokie, autentyczne doświadczenie – podsumowała.
Prelegentka zaprezentowała również misję i wizję wypracowaną w ramach projektu. Misją jest budowanie Beskidów jako europejskiego regionu regeneracji emocjonalnej, harmonii natury-kultury i zrównoważonego doświadczenia turystycznego. Wizja natomiast zakłada Beskidy jako międzynarodową markę „Łagodnych gór Europy” – przestrzeni światłoczułości, twórczości i wspólnoty.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny z udziałem prezydenta Jarosława Klimaszewskiego, burmistrza Antoniego Byrdy, zastępczyni burmistrza Wisły Katarzyny Czyż-Kaźmierczak, prezesa LOT Beskidy Marcina Filipa oraz dyrektorki Śląskiej Organizacji Turystycznej Agnieszki Sikorskiej. Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślili potrzebę dalszej współpracy regionalnej i kontynuacji działań wzmacniających pozycjonowanie marki Beskidy w kraju i za granicą.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.