Zamknij

Ulica Cieszyńska oficjalnie przywrócona miastu. A zaczęło się od Fabianiego

14:53, 06.08.2021 Aktualizacja: 17:05, 06.08.2021
Skomentuj Uroczyste zakończenie inwestycji drogowej na ulicy Cieszyńskiej w Bielsku-Białej Uroczyste zakończenie inwestycji drogowej na ulicy Cieszyńskiej w Bielsku-Białej

6 sierpnia 2021 w bielskim Ratuszu, w obecności władz miasta, przedstawicieli samorządu i wykonawcy inwestycji, zaproszonych gości oraz mediów dokonano uroczystego podsumowania inwestycji na ulicy Cieszyńskiej, wykonywanej w ramach Rozbudowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej.

Modernizacja ul. Cieszyńskiej to największa inwestycja drogowa w naszym mieście, zarówno jeśli chodzi o rozmiar, jak i koszty. Przebudowany został również cały układ dróg lokalnych wspomagających tę arterię. Nie byłoby tego wszystkiego bez zaangażowania bardzo wielu osób - nie sposób ich wszystkich wymienić, aby kogoś nie pominąć. Wszystkim, którzy dołożyli swoją cegiełkę, bardzo serdecznie dziękuję. Bardzo dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość w trakcie wielu miesięcy żmudnej pracy. Dziękuję też tym, którzy byli bardzo sceptyczni wobec przebudowy, a z czasem przekonali się do tej inwestycji

– powiedział podczas spotkania prezydent Jarosław Klimaszewski.

Zastosowane rozwiązania ocenią w przyszłości użytkownicy tej arterii, a czas zweryfikuje założenia planistyczne i projektowe, które legły u podstaw tego zamierzenia inwestycyjnego

– podsumował Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.

Śmiałe wizje inżyniera Fabianiego

Pod koniec XIX w. młody architekt z Wiednia, Max Fabiani przygotował dla miasta Bielska plan regulacji urbanistycznej. Głównym celem Fabianiego było racjonalne rozładowanie ruchu pieszego i kołowego na terenie rozwijającego się miasta, w tym budowa nowych arterii. Jego plan, skoncentrowany wokół istniejących już ulic (między innymi tych, wychodzących z dzisiejszego placu Chrobrego) wydawał się prawie idealny. Znalazły się w nim nie tylko drogi, ale także trasy rowerowe i place sportowe. Co więcej, w umyśle architekta pojawiła się koncepcja budowy dwóch obwodnic dla miasta Bielska.

Pierwsza wiodła dworca kolejowego na zachód wzdłuż wytyczonej wówczas ulicy Piastowskiej i dalej na południe, wzdłuż obecnych ulic Listopadowej i Stanisława Wyspiańskiego do nowego traktu równoległego do ulicy prof. dr Mieczysława Michałowicza.
Druga – zewnętrzna – miała biec od dworca na północny zachód, dochodząc do traktu cieszyńskiego i łącząc się z południowym odcinkiem obwodnicy wewnętrznej. Już według Fabianiego dzisiejsza ul. Cieszyńska była najważniejszą drogą wyprowadzającą ruch z miasta w stronę Cieszyna. Niestety, mimo iż ówczesne władze miasta uznały te pomysły za dobre, odłożono ich realizację na nieokreślony czas przyszły. 

Prawie 100 lat później

Po prawie stu latach, w 2000 r. miasto Bielsko-Biała, powróciło do tematu i do planu Fabianiego. - rozpoczęto przygotowania do budowy pierwszego "drogowego bajpasu". 29 czerwca 2005 roku do użytku oddana została Śródmiejska Obwodnica Zachodnia, zaś 28 października 2011 roku 12 kilkometrowy odcinek obwodnicy północno-wschodniej. W kolejnych, współczesnych nam już latach, przyszła kolej na inwestycje na ulicy Krakowskiej i Żywieckiej. 

Śródmiejska Obwodnica Zachodnia

Newralgiczny punkt miasta - ulica Cieszyńska

Z gospodarczego i politycznego znaczenia połączenia między Bielskiej a Cieszynem zdawano sobie sprawę już w średniowieczu. Wiedział o tym także architekt Fabiani. Pierwsza znacząca przebudowa tego traktu miała miejsce w 1929 r., a przez kolejne lata dokonywano jedynie doraźnych napraw i łatania asfaltem, drogi na podbudowie z granitowej kostki. Z biegiem lat ulica Cieszyńska w swoim kształcie stała się niewystarczająca dla 170 tysięcznego miasta. Podjęto decyzję o zmianie tej sytuacji, bez stosowania półśrodków.

Rok 1929 - przebudowa ulicy Cieszyńskiej

Administracyjna batalia o drogę

Niewielu już pamięta, że pierwsze warianty przebudowy ulicy Cieszyńskiej powstały już w 2012 r., a dopiero w 2015 r. powstał ostateczny projekt finalny. Cały czas wokół planowanej inwestycji trwała batalia administracyjna, która do roku 2017 wstrzymywała jakiekolwiek działania. Przypomnijmy - uchylenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach decyzję środowiskowej dla planowanej inwestycji, odwołanie się miasta od wyroku sadu do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, unieważnienie przetargów wywołane brakiem decyzji administracyjnej, konieczność ogłoszenia nowego przetargu z uwzględnieniem nowych cen obowiązujących na rynku plus zagrożenie cofnięcia unijnej dotacji na inwestycję. 

Zielone światło dla Cieszyńskiej

Rok 2018 i pozytywna opinia Naczelnego Sądu Administracyjnego pozwoliły na rozpoczęcie prac i końcem roku wybrano firmę Eurovia Polska S.A.. jako głównego wykonawcę inwestycji.

prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, dyrektor Regionu Południe Eurovia Polska S.A. Arkadiusz Kierkowicz oraz dyrektor Oddziału Kraków Eurovia Polska S.A. Andrzej Gruszka.

Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej wyceniona na 150 milionów złotych ruszyła. Zakres inwestycji przewidywał rozbudowę ul. Cieszyńskiej (drogi wojewódzkiej) od ronda Hulanka do ronda z ul. Nowo-Miedzyrzecką długości ok.4 km, w tym:

  • budowę 17 skrzyżowań w ciągu ul. Cieszyńskiej, m.in.: z ulicami Jaworzańską i Tadeusza Regera, Czesława Tańskiego i Wapienicką; Stawową i Szarotki (ronda turbinowe) oraz Jesionową,
  • budowę 13 zatok autobusowych,
  • budowę ścieżek rowerowych,
  • budowę chodników,
  • budowę ekranów akustycznych o długości ok. 1 km,
  • budowę mostu na rzece Wapienica,
  • budowę dwóch przejść podziemnych,
  • budowę 13 przepustów,
  • budowę sygnalizacji świetlnej wraz z zasilaniem,
  • budowę kanalizacji deszczowej,
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery ochronne, balustrady),
  • budowę kanału technologicznego dla sieci szerokopasmowej,
  • przebudowę sieci elektroenergetycznych i oświetlenia,
  • przebudowę sieci gazowej, wodno-kanalizacyjnej, ciepłowniczej i telekomunikacyjnych,
  • przebudowę urządzeń wodnych,
  • przebudowę dróg lokalnych o długości prawie 4 km.

Po kilku miesiącach od rozpoczęcia inwestycji, 26 listopada 2019 r., odbyła się uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego upamiętniającego budowę ul. Cieszyńskiej. W uroczystości podpisania i wmurowania aktu udział wzięli prezydent Bielska- Białej, Jarosław Klimaszewski oraz dyrektor Andrzej Gruszka z firmy Eurovia Polska S.A., wraz z poprzednim prezydentem miasta Jackiem Krywultem, za kadencji którego podjęto decyzję o budowie, oraz podwykonawcy realizujący rozbudowę ul. Cieszyńskiej i duże grono radnych Rady Miejskiej w Bielsku-Białej.

Wmurowanie aktu erekcyjnego

Aura, Covid i opóźnienia w wypłacie odszkodowań

Błędnie mogłoby się wydawać, iż to już koniec problemów przy realizacji inwestycji. Przedłużające się wcześniejsze kwestie administracyjne, znacznie opóźniły postępowania odszkodowawcze dla właścicieli działek przy ulicy Cieszyńskiej, a to z kolei doprowadziło do opóźnienia prac na pewnych odcinkach. Nie sprzyjała także budowlańcom aura, a rok 2000 wraz z pandemią wywołał kolejne perturbacje. W roku 2021 prace nabrały tempa. Inwestycja na ulicy Cieszyńskiej trwała 29 miesięcy, co według ocen specjalistów, nie jest złym wynikiem. Być może inaczej patrzą na to mieszkańcy miasta, którzy przez długi czas musieli znosić liczne utrudnienia.

Odrobina statystyki i szczegółów technicznych

  • po przebudowie ul. Cieszyńska krzyżuje się z innymi ulicami w 17 miejscach,
  • powstało 14 skrzyżowań poza ciągiem głównym, 13 zatok autobusowych, ścieżki rowerowe, chodniki.
  • od strony północnej biegnie chodnik dla pieszych, od południowej – chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa.
  • pojawiły się nowe dojazdy i zjazdy do budynków, ekrany akustyczne o łącznej długości prawie 1 km.
  • nowy most na rzece Wapienica, dwa przejścia podziemne dla pieszych, 13 przepustów, konstrukcje oporowe i sygnalizację świetlną, kanalizację deszczową, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, balustrady i oznakowanie).
  • szerokość każdego pasa ruchu to 3,5 m,
  • szerokość chodnika w zależności od miejsca to od 1,5 m do 4 m,
  • szerokość ścieżki rowerowej od 2,30 do 2,50 m.
  • konstrukcja drogi ma grubość 90 cm na dole wykonano 35 cm stabilizacji gruntu, wyżej 20 cm warstwy mrozoodpornej, potem idzie podbudowa z kruszywa łamanego, warstwa bitumiczna, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego i warstwa ścieralna.
  • zastosowana nawierzchnia w żargonie drogowców uznawana jest za tzw. cichą, gdyż obniża hałas o 1 decybel.
  • na rondach konstrukcje są wzmocnione.

rok 2018

Przebudowa ulicy Cieszyńskiej rok 2018

rok 2019

Przebudowa ulicy Cieszyńskiej rok 2019Przebudowa ulicy Cieszyńskiej rok 2019

rok 2020 

Przebudowa ulicy Cieszyńskiej 2020

(A.R)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%