Modernizacja ul. Cieszyńskiej to największa inwestycja drogowa w naszym mieście, zarówno jeśli chodzi o rozmiar, jak i koszty. Przebudowany został również cały układ dróg lokalnych wspomagających tę arterię. Nie byłoby tego wszystkiego bez zaangażowania bardzo wielu osób - nie sposób ich wszystkich wymienić, aby kogoś nie pominąć. Wszystkim, którzy dołożyli swoją cegiełkę, bardzo serdecznie dziękuję. Bardzo dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość w trakcie wielu miesięcy żmudnej pracy. Dziękuję też tym, którzy byli bardzo sceptyczni wobec przebudowy, a z czasem przekonali się do tej inwestycji
– powiedział podczas spotkania prezydent Jarosław Klimaszewski.
Zastosowane rozwiązania ocenią w przyszłości użytkownicy tej arterii, a czas zweryfikuje założenia planistyczne i projektowe, które legły u podstaw tego zamierzenia inwestycyjnego
– podsumował Wojciech Waluś, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.
Pod koniec XIX w. młody architekt z Wiednia, Max Fabiani przygotował dla miasta Bielska plan regulacji urbanistycznej. Głównym celem Fabianiego było racjonalne rozładowanie ruchu pieszego i kołowego na terenie rozwijającego się miasta, w tym budowa nowych arterii. Jego plan, skoncentrowany wokół istniejących już ulic (między innymi tych, wychodzących z dzisiejszego placu Chrobrego) wydawał się prawie idealny. Znalazły się w nim nie tylko drogi, ale także trasy rowerowe i place sportowe. Co więcej, w umyśle architekta pojawiła się koncepcja budowy dwóch obwodnic dla miasta Bielska.
Pierwsza wiodła dworca kolejowego na zachód wzdłuż wytyczonej wówczas ulicy Piastowskiej i dalej na południe, wzdłuż obecnych ulic Listopadowej i Stanisława Wyspiańskiego do nowego traktu równoległego do ulicy prof. dr Mieczysława Michałowicza.
Druga – zewnętrzna – miała biec od dworca na północny zachód, dochodząc do traktu cieszyńskiego i łącząc się z południowym odcinkiem obwodnicy wewnętrznej. Już według Fabianiego dzisiejsza ul. Cieszyńska była najważniejszą drogą wyprowadzającą ruch z miasta w stronę Cieszyna. Niestety, mimo iż ówczesne władze miasta uznały te pomysły za dobre, odłożono ich realizację na nieokreślony czas przyszły.
Po prawie stu latach, w 2000 r. miasto Bielsko-Biała, powróciło do tematu i do planu Fabianiego. - rozpoczęto przygotowania do budowy pierwszego "drogowego bajpasu". 29 czerwca 2005 roku do użytku oddana została Śródmiejska Obwodnica Zachodnia, zaś 28 października 2011 roku 12 kilkometrowy odcinek obwodnicy północno-wschodniej. W kolejnych, współczesnych nam już latach, przyszła kolej na inwestycje na ulicy Krakowskiej i Żywieckiej.
Z gospodarczego i politycznego znaczenia połączenia między Bielskiej a Cieszynem zdawano sobie sprawę już w średniowieczu. Wiedział o tym także architekt Fabiani. Pierwsza znacząca przebudowa tego traktu miała miejsce w 1929 r., a przez kolejne lata dokonywano jedynie doraźnych napraw i łatania asfaltem, drogi na podbudowie z granitowej kostki. Z biegiem lat ulica Cieszyńska w swoim kształcie stała się niewystarczająca dla 170 tysięcznego miasta. Podjęto decyzję o zmianie tej sytuacji, bez stosowania półśrodków.
Niewielu już pamięta, że pierwsze warianty przebudowy ulicy Cieszyńskiej powstały już w 2012 r., a dopiero w 2015 r. powstał ostateczny projekt finalny. Cały czas wokół planowanej inwestycji trwała batalia administracyjna, która do roku 2017 wstrzymywała jakiekolwiek działania. Przypomnijmy - uchylenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach decyzję środowiskowej dla planowanej inwestycji, odwołanie się miasta od wyroku sadu do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, unieważnienie przetargów wywołane brakiem decyzji administracyjnej, konieczność ogłoszenia nowego przetargu z uwzględnieniem nowych cen obowiązujących na rynku plus zagrożenie cofnięcia unijnej dotacji na inwestycję.
Rok 2018 i pozytywna opinia Naczelnego Sądu Administracyjnego pozwoliły na rozpoczęcie prac i końcem roku wybrano firmę Eurovia Polska S.A.. jako głównego wykonawcę inwestycji.
Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej wyceniona na 150 milionów złotych ruszyła. Zakres inwestycji przewidywał rozbudowę ul. Cieszyńskiej (drogi wojewódzkiej) od ronda Hulanka do ronda z ul. Nowo-Miedzyrzecką długości ok.4 km, w tym:
Po kilku miesiącach od rozpoczęcia inwestycji, 26 listopada 2019 r., odbyła się uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego upamiętniającego budowę ul. Cieszyńskiej. W uroczystości podpisania i wmurowania aktu udział wzięli prezydent Bielska- Białej, Jarosław Klimaszewski oraz dyrektor Andrzej Gruszka z firmy Eurovia Polska S.A., wraz z poprzednim prezydentem miasta Jackiem Krywultem, za kadencji którego podjęto decyzję o budowie, oraz podwykonawcy realizujący rozbudowę ul. Cieszyńskiej i duże grono radnych Rady Miejskiej w Bielsku-Białej.
Błędnie mogłoby się wydawać, iż to już koniec problemów przy realizacji inwestycji. Przedłużające się wcześniejsze kwestie administracyjne, znacznie opóźniły postępowania odszkodowawcze dla właścicieli działek przy ulicy Cieszyńskiej, a to z kolei doprowadziło do opóźnienia prac na pewnych odcinkach. Nie sprzyjała także budowlańcom aura, a rok 2000 wraz z pandemią wywołał kolejne perturbacje. W roku 2021 prace nabrały tempa. Inwestycja na ulicy Cieszyńskiej trwała 29 miesięcy, co według ocen specjalistów, nie jest złym wynikiem. Być może inaczej patrzą na to mieszkańcy miasta, którzy przez długi czas musieli znosić liczne utrudnienia.
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
From the river to the sea, Palestine will be free!
Bielszczanin
19:41, 2025-05-22
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
Wiecie czego nienawidzę bardziej niż femoidy? Propalestyńskich femoidów!
Incel
19:30, 2025-05-22
Flagi Palestyny na obchodach rocznicy powstania Izraela
Skandaliczne zachowanie. Mam nadzieję że zostaną porządnie ukarani i ewentualnie wywaleni ze studiów. W państwie demokratycznym nie ma miejsca na antysemityzm i popieranie terroryzmu.
Żonaty Prawiczek Rog
19:20, 2025-05-22
Amelia z Jasienicy odnaleziona
Zaćpała gdzieś pod mostem
Woenjen
17:52, 2025-05-05
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz