Zamknij

Zajmują się płatnymi parkingami w całej Polsce. W porozumieniu z UOKiK zmienią zasady...

13:16, 17.04.2024 K.P, Aktualizacja: 16:31, 17.04.2024
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/ Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/

Do UOKiK dociera wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez operatorów parkingów na terenie całego kraju. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził szereg kontroli dla tej branży, a jednym ze skontrolowanych podmiotów był WEIP sp. z o. o., czyli jeden z największych zarządców parkingowych w Polsce. W porozumieniu z UOKiK spółka zdecydowała się nie tylko zmienić zasady panujące na parkingach ale również zwrócić niektóre opłaty dla kierowców.

WEIP jest operatorem parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił zweryfikować tego operatora. Kontrola ta zakończyła się pozytywnie dla spółki.

Po przeprowadzonym postępowaniu WEIP w porozumieniu z Prezesem UOKiK postanowił doszczegółowić niektóre zapisy regulaminu oraz zwrócić opłaty wybranym klientom.

Jak wynika z analizy Urzędu, WEIP nie zawsze uznawał reklamacje w przypadkach gdy klient załączył do reklamacji bilet, który nie dokumentował kto i dla jakiego pojazdu go pobrał. Chodzi o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę bądź konsument miał go cały czas przy sobie a jednocześnie bilet nie posiadał numeru rejestracyjnego

– Spółka WEIP dotychczas uznawała reklamacje wszystkim kierowcom, którzy w pełni udokumentowali, że w trakcie otrzymywania wezwania posiadali ważny bilet. Natomiast reklamacje, do których kierowca załączył bilet nie zawierający numeru rejestracyjnego, były różnie rozpatrywane ze względu na to, że nie było pewności, kto go pierwotnie pobrał. Firma mając na względzie dobre obyczaje w konsultacji z UOKiK zaproponowała, iż będzie wszystkie takie reklamacje uwzględniać i jednocześnie zadeklarowała, że zwróci opłaty osobom, które składając reklamacje dołączyły taki bilet nawet bez numeru rejestracyjnego – poinformował Kierownik BOK ze spółki WEIP.

Co więcej, spółka WEIP zdecydowała doprecyzować zapisy regulaminów jasno informując konsumentów o wielu możliwych drogach reklamacji a także ewentualnych konsekwencjach nie uiszczenia opłaty dodatkowej. WEIP na swojej stronie uzasadnia to informując iż jego działalność opiera się na uczciwych relacjach z klientami oraz dążeniu do doskonalenia wysokich standardów prowadzonej działalności.

Decyzja dotyczy lepszego informowania klientów o możliwościach składania reklamacji oraz o ewentualnych kosztach dodatkowych, w przypadku braku uregulowania opłaty dodatkowej. W decyzji nie ma zastrzeżeń co do słuszności wystawiania wezwań czy naliczania opłat przez WEIP. Jednocześnie dokonane ustalenia przynoszą sporo korzyści klientom.

Przez jakiś czas niektóre reklamacje, zawierające bilet bez numeru rejestracyjnego, nie były uznawane przez WEIP. Wynikało to z faktu iż bilet taki nie dokumentował kto i dla jakiego pojazdu go pierwotnie pobrał. Rozpatrzenie takiej reklamacji zależało również od pozostałej jej treści. Mając na względzie podnoszenie jakości obsługi od początku 2023 roku firma zaczęła uznawać tego typu reklamacje. Dodatkowo w ramach propozycji złożonych przez WEIP i zaakceptowanych przez Prezesa UOKiK, spółka zwróci opłaty kierowcom, którzy złożyli reklamację załączając ważny bilet bez numeru rejestracyjnego. Zwroty dotyczą przede wszystkim okresu 2020-2022 i wybranych parkingów, gdzie można było pobrać bilet bez numeru rejestracyjnego.

Ponadto firma WEIP zaproponowała zwrot opłat dodatkowych klientom, którzy nie złożyli żadnej reklamacji. Dotyczy to osób, które zakupiły bilet z numerem rejestracyjnym natomiast pomimo odpowiedniej informacji nie pozostawili go na podszybiu. Taką weryfikację spółka będzie dokonywać regularnie każdego roku. Spółka już dokonała zwroty wszystkim konsumentom, którzy znaleźli się w takiej sytuacji do końca 2023 roku. Ma to również na celu zachować jak najwyższą jakość wobec klientów.

Wszystkie osoby, których dotyczy zwrot opłaty zostały już o tym powiadomione.

Jeśli ktoś uważa, że powinien być objęty niniejszą decyzją a nie otrzymał bezpośredniego kontaktu z firmy zachęcamy do kontaktu poprzez e-mail [email protected] lub inną formą komunikacji ze spółką WEIP - poinformowano.

- Więcej informacji w przedmiotowej sprawie konsumenci mogą znaleźć na stronie https://weip.pl/uokik oraz bezpośrednio w decyzji nr RPZ-13/2023 opublikowanej i możliwej do znalezienia w wyszukiwarce decyzji UOKiK - https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf - informuje operator parkingów WEIP sp. z o. o.

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w sprawie parkingów. W 2023 roku Prezes UOKiK nałożył karę na ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska (decyzja nie jest prawomocna). Spółka ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna także uwzględniać te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, sprzecznie z ustawą o prawach konsumenta wskazywała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni.

(K.P,)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%