Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej przygotowuje się do rozbudowy odcinka Alei Armii Krajowej pomiędzy rondem gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, a dolną stacją kolei gondolowej „Szyndzielnia” w Bielsku-Białej. Pod wpływem głosów opinii publicznej projekt przebudowy został zmieniony.
O tym, jak miałby wyglądać dojazd do kolejki gondolowej pisaliśmy tutaj
[ZT]376[/ZT]
Ze względu na fakt, iż plany rozbudowy ulicy wywołały sporą dyskusję społeczną MZD ponownie przyjrzał się powstałemu w 2016 roku projektowi i zaproponował łagodniejszy wariant. Najwięcej zastrzeżeń wzbudził plan poszerzenia alei oraz budowy dodatkowej pętli autobusowej oraz kamiennych zatok dla pieszych i rowerzystów.
Jego realizacja wymagałaby sporej wycinki drzew pod przyszłe poszerzenia, stąd opór coraz bardziej świadomych ekologicznie bielszczan. Zmiany w stosunku do pierwotnych zamierzeń idą w stronę:
- rezygnacji z dodatkowego poszerzenia ulicy na 850 metrowym dolnym odcinku nowego projektu, czyli od ronda „Nila” do pętli autobusowej.
- Zdaniem drogowców wystarczy tu ujednolicenie szerokości jezdni, tak aby łączna szerokość dwóch pasów ruchu wyniosła wymagane przepisami 5,5 m.
- Wzdłuż jezdni powstałby jednostronny chodnik o szerokości 2,0 m.
- W górnej części alei, czyli na odcinku pomiędzy pętlą autobusową, a dolną stacją kolei linowej szerokość ciągu pieszo-jezdnego wynosić będzie 4,5 m.
- Ruch samochodowy zostałby, podobnie jak teraz, dopuszczony tylko dla obsługi kolei linowej, pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów osób niepełnosprawnych.
- Projektanci w obszarze obecnej płyty dolnej stacji kolejki linowej proponują zmianę jej funkcji i wydzielenie miejsca gromadzenia się wycieczek, ławek, dedykowanego miejsca postojowego dla niepełnosprawnych oraz potrzebnej rowerzystom zjeżdżającym z licznych tu górskich tras rowerowych stacji napraw i mycia rowerów.
- Zapewnia się przy tym możliwość łatwiejszego zawracania pojazdom przywożącym tu zorganizowane grupy osób niepełnosprawnych.
Inwestycja nie spowoduje jednak znacznego zwiększenia powierzchni betonowych kosztem zieleni. Dodatkowo wymiana dawnego zniszczonego asfaltu w rejonie podejścia pod dolną stację zostanie przeprowadzona z użyciem granitowych kostek, odzyskanych z prowadzonych w mieście remontów dróg. Takie rozwiązanie pozwoli spełnić minima wymagane przepisami, zapewni niezbędną funkcjonalność, bezpieczeństwo i wygodę użytkowników, a jednocześnie pozwoli zachować 2/3 planowanego do wycinki drzewostanu. Wydaje się, że to najlepsze rozwiązanie godzące potrzeby bezpiecznego i komfortowego dotarcia turystów i rowerzystów do kolei linowej z ekologią i zielonym charakterem jednego z bardziej urokliwych miejsc naszego miasta.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz