Zamknij

Czy bielski dworzec PKP zamieni się w galerię handlową?

09:17, 16.04.2021 źródło: Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP Aktualizacja: 10:18, 16.04.2021
Skomentuj Fot. UM Bielsko-Biała Dworzec Bielsko-Biala Fot. UM Bielsko-Biała Dworzec Bielsko-Biala

Trwa konkurs na przygotowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej bielskiego dworca PKP. Zainteresowanie konkursem było bardzo duże - do opracowania koncepcji zgłosiło się 50 uczestników. Konkurs ogłoszony został w grudniu ubiegłego roku, prace konkursowe mają zostać złożone do 30 kwietnia 2021, zaś jego rozstrzygnięcie ma nastąpić 31 maja 2021 r.

Ponad 50 uczestników z całego kraju zakwalifikowało się do udziału w konkursie na przygotowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Centrum Przesiadkowego w Bielsku-Białej.

Konkurs, na zlecenie urzędu miejskiego, zorganizował bielski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP. Celem konkursu była opracowanie najlepszych rozwiązań funkcjonalnych pod przyszłą budowę nowoczesnego Centrum komunikacyjno-przesiadkowego w Bielsku-Białej. Wyłonione w konkursie zwycięskie projekty posłużą do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

fot. UM BB Dworzec PKP Bielsko-Biała

Jaki obszar brany jest pod uwagę

Plan zagospodarowania obejmuje oprócz zabytkowego dworca PKP w Bielsku-Białej także 30 hektarów wokół terenów kolejowych, obejmujących uliceGrażyńskiego, Okrzei, Podwale, Gazowniczą, Wałową oraz Trakcyjną. 

Atrakcyjna wizja terenów poprzemysłowych

Zadaniem uczestników konkursu jest uzyskanie spójnej koncepcji zagospodarowania obszaru kolejowego z głównym przeznaczeniem na centrum przesiadkowe oraz najbliższego otoczenia dworca jako miejsca o różnorodnym przeznaczeniu i formach użytkowania zarówno przez lokalną społeczność jak i osoby przyjezdne.

Rozwiązanie powinno być adresowane do szerokiego grona mieszkańców Bielska- Białej i Podbeskidzia. Istotnym aspektem projektu jest przede wszystkim przedstawienie rozwiązać dla komunikacji pieszej, rowerowej i kołowej w rejonie przyszłego centrum przesiadkowego, miejsc postojowych (stałych I czasowych) dla rowerów I samochodów z jednoczesną eliminacją barier architektonicznych.

Koncepcja urbanistyczno-architektoniczna nowego Centrum przesiadkowego w Bielsku-Białej powinna uwzględniać między innymi:

  • przebudowę peronów oraz układu komunikacyjnego w obrębie dworca kolejowego w tym m.in. zadaszenie peronów i ciągów pieszych;
  • komunikację dla pasażerów pomiędzy peronami, miastem, parkingami. Komunikacja powinna zostać ukształtowana przy wykorzystaniu urządzeń transportu mechanicznego (schody ruchome, dźwigi osobowo-towarowe) oraz zapewniać ochronę przed opadami atmosferycznymi
  • adaptację obiektów historycznego dworca kolejowego „Bielsko-Biała Główna” do nowych zadań oraz rozbudowa o obiekty komercyjne (w jego otoczeniu) od północnej i południowej strony z zachowaniem głównej bryły, chronionego rejestrem zabytków budynku dworca bez zmian.
  • budowę parkingów wielopoziomowych dla samochodów osobowych,
  • ograniczanie do niezbędnego minimum dystansów pomiędzy przystankami oraz eliminacja tzw. barier architektonicznych.
  • hierarchiczne rozlokowanie przystanków poszczególnych środków transportu, w zależności od intensywności użytkowania i wielkości odpraw podróżnych. Zatoki z taksówkami i zatoki Kiss&Ride powinny znaleźć się najbliżej wyjścia z dworca kolejowego i peronów komunikacji autobusowej.
  • zlokalizowanie przystanków komunikacji miejskiej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej w kolejności od najczęściej do najrzadziej używanych,
  • zlokalizowanie przystanków dla minibusów,
  • zlokalizowanie miejsc postojowych dla autobusów (po zachodniej stronie dworca PKP) na których w przyszłości w przypadku zakupu autobusów wyposażonych w przyczepki rowerowe będzie możliwość bezpiecznego załadunku i rozładunku rowerów (wyłącznie dla linii rozpoczynających i kończących kurs).
  • zlokalizowane w odległości do 300 m od centrum przesiadkowego parkingów Park&Ride
  • budowę nowego lub przebudowę istniejącego połączenia pieszego pomiędzy ul. Warszawską i torami dworca PKP. Zakłada się, że autobusowa komunikacja podmiejska będzie obsługiwana przez nowo wybudowany dworzec autobusowy na dolnej płycie obecnego dworca PKS oraz nastąpi przeniesienie funkcji dworca międzynarodowego na wschodnią część dworca PKP (do projektowanego centrum przesiadkowego „wschód”). 
  • Na terenie nieużywanych bocznic kolejowych planowane jest usytuowanie wielopoziomowych parkingów o pojemności ok. 2 000 miejsc postojowych.
  • zaproponować rozwiązania architektoniczne, uwzględniające zwiększenie powierzchni zieleni oraz retencji wód opadowych (zielone dachy i ściany). Ważnymi elementami kompleksowego zagospodarowania terenów powinny być ciągi piesze w zieleni, zielone skwery i parki (np. tzw. „parki kieszonkowe), decydujące o komforcie funkcjonowania w tej przestrzeni jej najważniejszych użytkowników, czyli pieszych.

W czerwcu br. planowana jest wystawa pokonkursowa prac i szeroka debata społeczna w jakim kierunku należy pójść, aby spełnić oczekiwania podróżnych, jak i  mieszkańców miasta. Od dawna dyskutuje się nad tym, jak wyważyć w takich miejscach funkcje usługowo-handlowe z tymi podporządkowanymi komunikacji. Jak podkreśla organizator miejsce to, to przede wszystkim dworzec kolejowy, a patrząc szerzej – węzeł przesiadkowy, więc towarzyszące mu funkcje muszą pozostawać wobec niego służebne.

 

(źródło: Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

Tomek J.Tomek J.

0 0

Ciekawe i bardzo rozbudowane plany, jednak warto by się zastanowić czy mówienie o powstaniu nowej galerii, nie jest porywaniem się z motyką na słońce. Obok dworca znajduje się już bardzo sporych rozmiarów galeria, także trzeba to bardzo dobrze przemyśleć, aby nowy dworzec poza funkcjonalnością, był też rentowny 21:44, 19.04.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ArturArtur

0 0

Bardzo dobrze, w naszym mieście brakuje innowacji, a nie tylko renowacji starych kamienic! 19:44, 28.04.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%