Profilaktyka - im wcześniej tym lepiej

By kwiecień 15, 2020 507

Pomimo występujących czynników ryzyka, żylakom możemy skutecznie zapobiegać. Istotną rolę odgrywa tu świadomość, na temat tego, co jest przyczyną do pojawiania się nieestetycznych pajączków czy pogrubionych i uwypuklonych żył. Im wcześniej poznamy czynniki ryzyka powstawania żylaków, tym wcześniej możemy rozpocząć skuteczną profilaktykę.


CZYNNIKI RYZYKA POWSTAWANIA ŻYLAKÓW

  1. Uwarunkowania Genetyczne - żylaki są schorzeniem często dziedziczonym. Ludzie obciążeni genetycznie tym schorzeniem mają cienką ścianę żył, a to prowadzi do pogorszenia wytrzymałości i łatwości rozciągania.
  2. Ciąża - im więcej razy kobieta była w ciąży, tym częściej cierpi z powodu żylaków. W ciąży niekorzystny wpływ na żyły mają zmiany hormonalne, przyrost masy ciała, a także ucisk żył miednicy przez powiększającą się macicę, co uniemożliwia prawidłowy przepływ krwi. Z tych powodów, każdej kobiecie w czasie ciąży zaleca się nosić rajstopy profilaktyczne.
  3. Otyłość większa masa ciała stwarza wyższe ciśnienie w żyłach.
  4. Zwiększona aktywność fizyczna nóg - długi czas w pozycji siedzącej lub stojącej - w przeciwieństwie chodzenia jest korzystne. Typową grupą ludzi, którzy cierpią z powodu żylaków, są kelnerka (kelner) i sprzedawczyni (sprzedawca).
  5. Nieodpowiednia Odzież - ściągacze w skarpetach, pończochy i rajstopy, które uciskają, a także wszelkie inne ciasne ubranie staje się czynnikiem ryzyka w rozwoju żylaków. Także buty na wysokich obcasach nie są odpowiednie w przypadku żylaków.
  6. Brak ruchu - podczas długotrwałego obciążenia statycznego, krew gromadzi się w nogach, co powoduje powstawanie żylaków. Aktywność fizyczna wspomaga powrót krwi do mięśnia sercowego za pomocą pompy napędzanej - w szczególności poprzez mięśnie łydki. Im lepiej pompa pracuje, tym łatwiej, utrzymać powrót krwi żylnej i nie dochodzi do zastoju żylnego.
  7. Wiek.
  8. Zapalenie - często przyczynia się do uszkodzenia zastawek żylnych.  

Podobnie jak w przypadku wielu innych chorób, w przypadku profilaktyki przeciwżylakowej istotną rolę odgrywa tryb życia. Przedstawiamy kilka prostych rad, jak zadbać o własne zdrowie.

SIEDEM RAD W ZAKRESIE PROFILAKTYKI PRZECIWŻYLAKOWEJ

  1. Ruch: Chodź na spacery, biegaj, uprawiaj jazdę na rowerze lub pływanie. Ruch wspomaga działanie pompy mięśniowej kończyn dolnych, a tym samym krążenie krwi.
  2. Jadłospis: Dostarczaj organizmowi w pożywieniu odpowiednią ilość witaminy C i E, błonnika, wapnia, magnezu i cynku.
  3. Nogi na stole: W ciągu dnia znajdź chwilę dla swojego zdrowia i posiedź z nogami lekko uniesionymi. Wspomagasz w ten sposób krążenie krwi w kończynach dolnych.
  4. Nie ograniczaj krążenia: Wystrzegaj się długiego stania lub siedzenia, zakładając nogę na nogę, noszenia ciasnych spodni i wysokich obcasów.
  5. Zimny prysznic: Stosuj zimny prysznic lub zimne okłady na nogi.
  6. Gimnastykuj się: Spróbuj krążyć nogami w kostkach w obu kierunkach, prostować i zginać palce nóg, przyciągać zgięte nogi do klatki piersiowej i prostować je lub wykonywać rowerek, leżąc na plecach. Niektóre z tych ćwiczeń możesz wykonywać także w biurze lub poczekalni.
  7. Pończochy profilaktyczne: Noś podkolanówki lub pończochy profilaktyczne marki Avicenum. Wysokiej jakości produkty profilaktyczne na pierwszy rzut oka są już nie do odróżnienia od zwykłych pończoch, a ich oferta jest bogata. Jednak zawsze upewnij się, że wybrany przez Ciebie fason ma ściągacze lub koronki, które nie uwierają, nie powodują obrzęków i nie ograniczają krążenia krwi.

 

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Ostatnio zmieniany środa, 15 kwiecień 2020 11:48
reklama